Mobila inköp

När man inte orkar ta sig till affären. Hur gör man då?


Det är många saker som man tar som självklart i livet, men när man blir äldre så upptäcker man att man har minskat sina frihetsgrader när det kommer till vissa basala upplevelser. Handla mat är en sådan. Man låter hemtjänsten handla efter samma lista vecka efter vecka och det självklara spontana är borta. Hälsoteknikcentrum Halland och Halmstad Living Lab har valt att göra en förstudie för att utforska "upplevelsen - att handla mat "och se om vi kan använda den nya tekniken för att underlätta och förhöja upplevelsen av inköp av mat för äldre personer.

Nya lösningar


Vi undersöker nya lösningar - om det finns behov av en upplevelse i de äldres liv, som att handla virtuellt på nätet. Behöver dessa lösningar anpassas speciellt för äldre personer? Vi ska också undersöka om det finns behov av en tjänst utifrån hemtjänstens perspektiv. Kan man tjäna både tid och pengar på att handla på nätet och göra detta till ett utökat socialt innehåll i den äldres liv, istället för att gå någons "ärende"?
 

Att handla mat ska vara en upplevelse


Under projektets genomförande har två nyckelbegrepp kommit fram: sociala aspekter och valfrihet. Mat handlar om så mycket mer än att bara få i sig näring och hur man än gör så är de flesta rörande överens om att det känns bäst att handla sin mat själv. Varför skulle man som äldre vilja ha samma mat vecka efter vecka? Visst vill äldre personer ha kvar sin nyfikenhet, spontanitet och glädje över god mat och framförallt vill man dela maten med någon annan som också kan lukta, känna och smaka.

Flera workshops har tagit fram önskemål


Vid ett flertal workshops har vi samlat personer ur olika åldersgrupper för att få en känsla för hur människor vill handla idag och i morgon. Deltagarna diskuterade en Foodbook som med mat som fokus skulle fungera ungefär som Facebook. Medlemmarna skulle kunna diskutera mat och även kunna lägga ut meddelanden till andra att: "Nu kör jag till affären. Är det någon som ska med?" Till det tänkte man sig också virtuella måltider över t ex Skype.

En annan idé är att en personal går omkring med en webbkamera i affären och kunden kan sitta hemma och se varorna och ha möjlighet att köpa de varor som man skulle gjort om man själv var i affären. Varorna levereras sedan av affärens personal hem till kunden.

... behövs fler lösningar?


Vi bjöd också in personer som arbetar och driver livsmedelsaffärer, taxirörelse, privata hemtjänstföretag och personal från kommunen. Tillsammans diskuterade vi hur vi skulle kunna möjliggöra för äldre personer att komma till affären och dels handla sin mat, dels få en stunds social samvaro.
 

Nu går arbetet vidare


Vi kommer att undersöka behovet och önskemålen kring en tjänst som gör att äldre personer tillsammans kan få skjuts till och från affären. I affären bjuds man på kaffe och kaka och kan både handla och få social samvaro. Vi ska även undersöka om kommunens dietist kan komma på besök och ge tips och råd om bra mat. Affären kan om behov finns göra matkassar med recept och varor för t ex två middagar. En enkät är på gång sommaren 2011, för att se vad det finns för önskemål och behov, säger Anna-Lena Gyllén från Hälsoteknikcentrum Halland.
Kontakt
Anna-Lena Gyllén
Kommunkoordinator
Mobil: 0706-23 98 76
Skicka e-post till Anna-Lena
Sidan uppdaterad 2012-02-22
Hälsoteknikcentrum Halland  |  Box 823  |  301 18  Halmstad  |  Besöksadress: Kristian IV:s väg 3, hus C