Mattjänst för äldre

Bakgrund


I projektet Miau (Mobila Inköp — en Användarupplevelse) ville vi undersöka om äldre personer var intresserade av en tjänst på nätet för inköp av mat. Tanken från början var att äldre som inte kan ta sig till affären skulle få hjälp av hemtjänsten att handla på nätet. Tillsammans med hemtjänsten skulle den äldre kunna titta på vad affären hade att erbjuda och göra inköpen via datorn. Det skulle bli en upplevelse och en social aktivitet, istället för att hemtjänsten bara hämtar en inköpslista som kanske blir samma varje vecka.

Det visade sig att denna åldersgrupp inte var så intresserade av att handla över nätet — man ville allra helst komma till affären och göra sina inköp själv. Dessutom tyckte affärsidkarna att det var för dyrt att satsa på näthandel.

Projektet avslutades med en workshop med representanter för livsmedelsbutiker, privata hemtjänstföretag samt ett lokalt taxiföretag. Tillsammans tog vi fram affärsmodeller för att se hur en tjänst som hjälper äldre att komma till affären skulle kunna göras lönsam. Det fanns dock en del hinder för den mest lönsamma modellen.

Flera livsmedelsbutiker, framför allt på mindre orter, var ändå intresserade av att gå vidare och undersöka om äldre personer skulle vara intresserade av att åka taxi/bil till affären i organiserad form.

Enkät om äldres önskemål kring matinköp


I projektet Mattjänst för äldre började vi med att skicka ut en enkät till 265 äldre personer i Varberg med omnejd. Vi ville ta reda på hur situationen såg ut för dessa personer när det gäller inköp av mat — när vill man helst handla, hur kommer man till affären, vad är det som gör att man väljer en viss butik? Vi ville också undersöka intresset för en tjänst där man fick skjuts till och från affären.  Vi fick in 131 svar.

Enkäten visade flera intressanta saker, bland annat att det upplevdes som mycket viktigt att:

  • Få handla själv
  • Butiken håller låga priser
  • Det finns personal i butiken
  • Butiken erbjuder ett bra utbud av varor

Däremot var följande helt oviktigt:

  • Demonstrationer och provsmakningar
  • Att affären bjuder på kaffe och kaka
  • Att affären kan erbjuda en färdigpackad middagskasse med recept för ett par middagar

Man ville helst handla på förmiddagen, och allra helst på onsdagar. De flesta kunde tänka sig att betala max 25 kronor för tjänsten.

Hemköp i Veddige startar tjänsten


Resultatet presenterades för den representantgrupp vi tidigare träffat. Maria Karlsson, som är butiksföreståndare i Hemköps butik i Veddige, bestämde sig för att försöka starta tjänsten. Hon köpte in en bil med fem sittplatser och stort utrymme för kassar, rollatorer mm. Bilen är hög och lätt att komma i och ur. Sedan december 2011 erbjuder nu Hemköp i Veddige sina äldre kunder att åka bil till affären på onsdag förmiddag. Mellan en och sex personer har åkt med i bilen varje vecka. De som vill åka med meddelar detta på måndagen.

Om någon blivit sjuk eller av annan anledning inte kan följa med finns även möjlighet att lämna inköpslistan till chauffören, som gör inköpen och sedan kommer hem med kassarna. Chauffören hjälper även till med packningen i affären för dem som önskar.

Hjälp att packa

Pris för Årets initiativ


Maria blev ombedd att berätta om projektet på Hemköps årliga nationella konferens — där hon också fick pris för "Årets initiativ". Jätteroligt tycker vi och gratulerar Maria!
Maria Karlsson är butiksföreståndare i Hemköps butik i Veddige

Maria Karlsson är butiksföreståndare i Hemköps butik i Veddige

Kassarna i bilen för hemfärd

Kassarna i bilen för hemfärd

Varsågod, din matkasse

Sidan uppdaterad 2012-02-22
Hälsoteknikcentrum Halland  |  Box 823  |  301 18  Halmstad  |  Besöksadress: Kristian IV:s väg 3, hus C