Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-06-29. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)

Vid Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS) bedrivs forskning inom utbildningsvetenskap, kultur, språk och samhällsvetenskap.

Forskningen vid CLKS tar avstamp i utbildningsvetenskap och fokuserar på två fördjupningsområden: ” Lärande och kommunikation” samt ”Sociala, politiska och strukturella aspekter på utbildning”.

Utbildningsvetenskap handlar om lärande, kunskapsbildning, utbildning, undervisning och bildning. Forskningen spänner över ett stort fält – från kunskap om metoder för undervisning till frågor om hur utbildning både bevarar och förändrar samhället.

Knyter an till samhällsutmaningar
Forskningen inom CLKS bidrar till förståelse för samhällets utveckling i relation till olika samhällsutmaningar såsom digitalisering, integration, globalisering och marknadisering. Forskningen bidrar även till utveckling av praktiska metoder och verktyg för lärare och pedagoger i alla former av undervisningsyrken.

Forskningen inom CLKS kännetecknas av ett nära samarbete med skolor, kommuner och övriga samhället.

Nyfiken på skolforskning? Bläddra i vår broschyr (ovan) om Högskolans forskning om och för skolan.

Forskningsnyheter från CLKS

Forskningsledare:
Pernilla Nilsson

Pernilla Nilsson, forskningledare vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle.

Sidan uppdaterad 2017-06-29