Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-05-07. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik

Ta chansen – bli en forskande lärare! Var med och bidra till att utveckla framtidens skola.

15 forskarutbildningsplatser till Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik.

Flicka som tittar på gräs genom förstoringsglas

Bild: iStock

Den nationella forskarskolan inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik, FontD, är ett etablerat forskarskolesamarbete mellan 10 lärosäten och vi har sedan 2002 examinerat 100 doktorer och licentiater.

FontD

FontD erbjuder 15 forskarutbildningsplatser till Licentiatexamen för yrkesverksamma förskollärare/lärare med inriktning mot naturvetenskap och teknik.

Forskarutbildningen tar fyra år. Du forskarutbildar dig på procent av heltid medan du parallellt undervisar 50 procent på den egna skolan. Som forskar- studerande behåller du din tjänst vid din förskola/skola och din lön betalas helt därifrån.

Sista ansökningsdag 2018-04-13

Vill du bli en forskande lärare?

På Högskolan i Halmstad samarbetar vi tillsammans med ett flertal lärosäten runt en forskarskola i naturvetenskaps och teknikens didaktik.

Forskarskolan genomförs under fyra år med 50 procent tjänstgöring på skola/kommun och med 50 procent forskning och avslutas med en licentiatexamen. Som forskande är du med och bidrar till en skola på vetenskaplig grund. På Högskolan i Halmstad erbjuds en dynamisk och utvecklande forskningsmiljö där vi särskilt arbetar med förskolans och skolans digitalisering.

Är du intresserad av dessa frågor så kan vårt Digitala laborativa centrum (DLC) utgöra en spännande forskningsmiljö för dig som licentiand att fördjupa dig i frågor och problemområden från förskolans och skolans verksamhet.

Om du inte är intresserad av digitalisering så finns på Högskolan i Halmstad även ämnesdidaktisk forskning kopplad till bedömning, kollegialt lärande, coteaching och skolutveckling.

Ett samarbete mellan

Linköpings universitet
Mälardalens högskola
Högskolan i Halmstad
Lunds universitet
Malmö universitet
Karlstads universitet
KTH
Örebro universitet
Högskolan i Kristianstad Linneuniversitetet

Sidan uppdaterad 2018-05-07