Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-09-10. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

”SI-mötena är ett tillfälle för reflektion och eftertanke”

Dennis Thorsén läser till ämneslärare i gymnasieskolan. För honom är SI-ledarskapet ett sätt att utvecklas i sin lärar- och ledarroll.

Vad är SI för dig?

– Det är ett tillfälle för gemensam förståelse kring problem som uppstår under en kurs. Ofta kräver problemlösning reflektion och eftertanke, något man inte alltid får tid till under föreläsningarna. SI-passen ger tid till diskussion, gemensam förståelse och kunskap. 

Varför ville du bli SI-ledare?

– Jag ville främst hjälpa studenter som är i samma sits som jag själv har varit. Men jag såg även SI-ledarrollen som ett tillfälle att utvecklas som ledare. Ofta när man tänker på ledare är det en person som styr och ställer och är framträdande i en grupp. Under SI-passen handlar det i stället om att kunna föra diskussioner och samtal framåt och samtidigt ta så liten plats som möjligt. Det är studenterna som ska vara i fokus.

Vad är det roligaste med att vara SI-ledare?

– Helt klart de tillfällen då studenterna tillsammans lyckas förstå något under SI-passen som var oklart innan de gick in i klassrummet. Men det är även roligt att träffa nya människor och skapa nya kontakter med andra studenter.

Vad utmanar dig i din roll som SI-ledare?

– För mig är den största utmaningen att låta studenterna diskutera och föra resonemang på egen hand. Oftast har man själv läst kursen tidigare och sitter på många svar. Men SI-metoden går ut på att studenterna tillsammans ska nå förståelse och inte förlita sig på SI-ledarens kunskap – jag får ibland bita mig tungan och istället fokusera på att leda diskussionen i rätt riktning.

Vilken fördel kan SI ge dig på arbetsmarknaden?

– Kunskap och erfarenhet kring att leda en grupp är goda referenser i de flesta cv:n. Att dessutom ha lyckats leda en grupp och samtidigt skapat möjlighet till förståelse och kunskap för medlemmarna utan att vara expert på området tror jag att många arbetsgivare ser som meriterande. 

Metoden går ut på att studenterna tillsammans ska nå förståelse och inte förlita sig på SI-ledarens kunskap – jag får ibland bita mig tungan och istället fokusera på att leda diskussionen i rätt riktning.

Sidan uppdaterad 2018-09-10