Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-07-10. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Praktiska tips för ett ergonomiskt studentliv

Under dina år här på Högskolan i Halmstad kommer du bland annat att sitta på föreläsningar, stå i diskussionsgrupper och arbeta vid en dator. Alla dessa delar kan ge bekymmer med kroppen därför är det viktigt att har ett ergonomiskt studentliv.

Generella tips vid arbete vid dator

  • Skifta din position. Alla positioner gör en trött efter ett tag.
  • Skapa uppgifter som gör att du måste resa dig och röra dig ibland. Till exempel, sätt skrivaren i ett annat rum och ha böckerna på avstånd.
  • Lägg 1-2 minuter på avslappnings- och cirkulationsövningar. Gärna en gång i halvtimmen.
  • Toppen på skärmen bör vara i samma höjd som dina ögon när du tittar rakt fram.
  • Sitt direkt framför skärmen och undvik att vrida huvudet för att titta på den.
  • Vila underarmarna på bordet eller armstöden och håll armbågar i 90 graders vinkel. Alternativet är att vila handlederna på en mjuk del framför tangentbordet och musen.
  • Håll ”musarmen” nära dig och undvik att musen långt ifrån eller vrida underarmen utåt.

Arbeta med en bärbar dator

  • Eftersom skärm och tangentbord sitter ihop är det svårt att få till en bra arbetsställning med en bärbar. Du kan uppleva smärta i nacke och axlar på grund av att skärmen är för långt ner och samtidigt nära din ögon.
  • Om du ska sitta med en bärbar i längre stunder (över en timme), rekommenderas att du har ett separat tangetsbord som du pluggar in. Det ger dig möjligheten att flytta skärmen längre ifrån och högre upp.
  • Eftersom en bärbar ofta är liten och nätt, är det lätt att välja soffa eller favoritfåtöljen att arbeta i. Kom ihåg att variera din position och sitt vid ett vanligt bord ibland. När du sitter i en soffa så blir kroppen oftast ansträng och mer assymmentrisk vilket leder till ökad belastning på nacke, axlar och rygg.

Stå

  • Stå med vikten på trampdynorna och var avslappnad i knäna.
  • Använd mjuka, stabila och bekväma skor.
  • Gör dig själv uppmärksam på hur du står genom att titta i en spegel ibland.
  • Skifta vikten mellan fötterna ibland. Undvik dock slappna av helt i benen och låsa höften.

Sitta

  • Se till att benen har stöd när du sitter ner och använd en pall om fötterna inte når ner till golvet.
  • Använd höfterna för att ta dig närmare skärmen än att luta dig framåt eller slappna av i bröstryggen.

För att kroppen ska kunna få väck restprodukter som byggs under när du arbete behöver du med jämna mellan ökad din cirkulation i de områden som belastas mest. Till exempel om du ”säckar” ihop bör du göra motsattrörelsen, att sträcka ut så mycket som möjligt.

Sidan uppdaterad 2018-07-10