Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-06-18. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Kost och matvanor

Du är vad du äter, eller – du LÄR vad du äter? Får du tillräckligt med energi och näring för att du ska må bra, orka med dina studier och fritidsaktiviteter?

Det är inte ovanligt att man som student ”slarvar med maten”. Tidspress, stress, ont om pengar och fokus på annat är vanliga orsaker till detta. Det är lätt att förstå att man hellre fokuserar på studier, socialt umgänge och intressen än vad man stoppar i sig men har du tänkt på att du genom att äta hälsosamt kanske kan få mer ork och energi över till annat?

Din kropp behöver en blandning av olika näringsämnen varje dag för att fungera och må bra! Hur mycket energi just du behöver beror på kön, ålder och hur mycket du rör på dig. Att äta nyttigt är en fråga om balans. Det är vad du äter, hur mycket samt hur ofta du äter som påverkar din hälsa på kort och lång sikt. Energi och näring får du från kolhydrater, fett och protein, vitaminer och mineraler. Därutöver behöver du vatten och magen behöver fibrer för att må bra.

Tre måltider med 3-4 timmars mellanrum är ett bra riktmärke. Du behöver också några mellanmål, exempelvis en smörgås, yoghurt eller frukt. Sprider du ut måltiderna någorlunda jämt över dagen får du ett jämnare blodsocker och känner dig då förmodligen mindre trött, koncentration är bättre och ett mindre sug att småäta. Hoppa inte över en bra frukost då den bör ge dig 25-30% av dagens energi. Försök tillgodose dina näringsbehov även under pressade perioder. Det är då du behöver dem som mest!

Hur ser dina matvanor ut? Har du frågor kring mat? Går du upp eller ned i vikt? Ett samtal om detta kan hjälpa. Besök Drop-in på Studenthälsan i Studentsupports lokaler så hjälper vi dig.

Tips

  • Ät mycket frukt, grönsaker och rotfrukter
  • Välj fullkornsvarianterna av bröd, gryn, flingor, pasta och ris.
  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

Drick vatten! Vatten innehåller inga kalorier och är den bästa törstsläckaren. Drick när du äter och när du känner dig törstig.

Sidan uppdaterad 2018-06-18