Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-06-15. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Sömn

Vi vill alla uppleva en god natts sömn. Här kommer tio stycken tips.

  1. Se till att få åtminstone en timmes dagsljus per dag.
  2. Hitta balans i dina aktiviteter. Planera inte för mycket under en dag och variera dina aktiviteter. Kroppen och hjärnan älskar struktur.
  3. Gå upp och gå till sängs vid samma tider varje dag.
  4. Undvik koffein och stora måltider nära läggdags.
  5. Alkohol kan upplevas som att det hjälper din sömn, men det gör kvaliteten på din sömn betydligt sämre.
  6. Fysisk aktivitet kan hjälpa dig att sova bättre.
  7. Se till att det är mörkt och svalt i rummet du ska sova i.
  8. Jämför inte din sömn med andra – det är lätt att det känns som ett misslyckande och man kan få prestationsångest. Vi har alla olika behov när det gäller sömn.
  9. Om du inte somnar inom 30-40 minuter, gå upp ur sängen en kort stund. Om du inte får så mycket sömn som du tror du behöver så kommer kroppen anpassa detta i djupsömnen nästa natt. Du behöver INTE öka antalet timmar du ska sova nästa kväll.
  10. Gå och lägg dig när du är trött.
Sidan uppdaterad 2018-06-15