Medel för praktiknära forskning från Skolforskningsinstitutet
Skolforskningsinstitutet har inom utlysningen Projektbidrag – praktiknära skolforskning 2021 beslutat att tilldela forskningsprojektet ”Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer” 4 128 900 kronor under perioden 2022-2024.
Syftet med projektet är att tillsammans med lärare utveckla ett metaspråk och en medvetenhet om undervisning och bedömning i relation till digitalt, multimodalt meningsskapande i klassrummet för att förbättra villkoren för elevers lärande i en digital skolmiljö. Målet är att utveckla modeller för undervisning och bedömning, tydligt kopplade till de utmaningar som lärare dagligen identifierar i relation till styrdokument, elevers kompetenser och klassrumspraktik.
Tillsammans med lärare
Sylvana Sofkova Hashemi, professor i digalt lärande vid Högskolan i Halmstad, är en av forskarna i projektet:
– Det här projektbidraget betyder mycket. Vi kan nu på mer systematiskt sätt och tillsammans med lärare utveckla kunskaper kring skolans digitalisering och särskilt strategier i undervisning för att stötta eleverna i att värdera och tolka information och förstå multimodala texters design. Vi behöver också utveckla ett språk att kunna tala om de digitala textkompetenser eleverna utvecklar, säger Sylvana Sofkova Hashemi.
Övriga forskare i projektet är Petra Magnusson (projektledare) Högskolan i Kristianstad och Anna Åkerfeldt, Stockholms universitet.
Mer information
Skolforskningsinstitutet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.