Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2016-03-02. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2016-03-02

Är du fåraherde, får eller svenne? Varumärken påverkas av sina användare

Hur vi uppfattar ett varumärke färgas av varumärkets typiska användare. Därför väljer konsumenter ekologiska varor för att passa in och exklusiva nattklubbar väljer ut sina besökare för att skapa rätt varumärkeskänsla. Det visar Ulf Aagerup, universitetsadjunkt i marknadsföring vid Högskolan i Halmstad, i sin avhandling.

– Den här typen av varumärkespåverkan blir allt viktigare. I takt med att sociala medier växer och blir mer visuella i sin karaktär, så har människor möjlighet att se vem som faktiskt använder varumärken i verkligheten. Detta ändrar hur vi uppfattar dem. För företagen innebär det att man kan få oväntad draghjälp, men också att man tappar kontroll över varumärkena, säger Ulf Aagerup.

Han har studerat användandet av ”plus-size” modeller, köpbeteende kring ekologiska varor och hur exklusiva nattklubbar skapar sin image och disputerade nyligen vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet, med avhandlingen "​ ​​​​It’s Not What You Sell – It’s Whom You Sell it To: How the Customer’s Character Shapes Brands and What Companies Do About it”.

Läs mer på Handelshögskolans webbplatslänk till annan webbplats

Sidan uppdaterad 2016-03-02