Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2016-03-04. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2016-03-04










Full fart under öppet hus på Högskolan

I går var det dags för årets utbildningsmässa öppet hus på Högskolan i Halmstad. Under delar av dagen blev det trängsel bland montrarna när tips, idéer och kunskap skulle utbytas. Många besökare var nyfikna på studierna, studentlivet och arbetslivet efter högskoletiden.

Medan studieintresserade anlände till öppet hus på förmiddagen påbörjades också korta föreläsningar på olika teman i anslutning till själva mässgolvet.

– Alla seriösa verksamheter behöver bra ekonomer, konstaterade universitetslektor Jonas Gabrielsson, som presenterade ekonomprogrammet under en av många kortföreläsningar.

En satsning i år var fler scener med snabba presentationer. Nytt var även att studenter inom medie- och kommunikationsvetenskap skötte Högskolans sociala kanaler för öppet hus under förmiddagen, och de rapporterade flitigt.

– Vi vill väcka intresset också hos dem som inte kunde komma och visa det roliga och positiva med högskolestudier. Vi vill också visa på helheten, det handlar inte bara om plugg, sa Snapchat-ansvariga Precious Gerges.

Elmopeden väckte glädje bland besökarna. Den ingår i ett projekt med elektroingenjörs- och dataingenjörsstudenter.

Elmopeden väckte glädje bland besökarna. Den ingår i ett projekt med elektroingenjörs- och dataingenjörsstudenter.

Campusvisning, moped och klättervägg

Guidade turer gick genom campusområdet. På mässgolvet stod studenter från de olika programmen redo att svara på frågor, dela ut mer information och också visa exempel och inspiration från utbildningarna. Två studenter från elektroingenjörsprogrammet visade elmopeden som de utvecklat tillsammans med två dataingenjörer.

– Vi fick som projekt att modernisera moppen och har gjort om all elektronik, sa Hannes Eriksson och visade bland annat RFID-läsaren som studenterna lagt till och som nu fungerar som nyckel.

Den dansande roboten Jonson, klättervägg, prickskytte med innebandyklubba och tornbygge var annat som visades och kunde testas. Studie- och karriärvägledningen svarade på både allmänna frågor om behörighet och om utbudet, och fick också många specifika frågor från exempelvis nyanlända invandrare om validering av utländska betyg och masterutbildningar. Erbjöd tips och samtal gjorde även studentkåren, studier utomlands, olika studentföreningar och studentsupport. Totalt serverades också tusen gratis kanelbullar.

Pedagogik och framtidsplaner

Vid hälsopedagogiskt program fick besökarna smaka på olikfärgad yoghurt, och kom snabbt underfund med att det är svårt att förstå smaken när färgen är ”fel”. Gul jordgubbsyoghurt tenderar att snarare tolkas smaka banan.

– Eftersom det är ett pedagogiskt program vill vi visa besökarna att det går att lura hjärnan med färgerna, förklarade studenten Julia Castlin.

Maskiningenjörsstudenten Sandra Randau, som visade en 3D-printer, fick många frågor om vad man kan bli efter programmet, och om matten är svår:

­– Jag svarar att jag vet vad jag vill bli, konsult på ett större företag för att få varierande uppdrag. Matten är svår i början, sen kommer man igenom den. Det är viktigt att ha kompisar omkring sig som också vill.

Det är svårt att uppfatta vaniljsmaken när yoghurten är grön.

Det är svårt att uppfatta vaniljsmaken när yoghurten är grön.

Besökare från hela västkusten

Öppet hus pågick under förmiddagen samt under sen eftermiddag. Många besökare kom från gymnasieskolor i Halmstad, men även orter från Helsingborg i söder till Kungsbacka i norr. Andra kom exempelvis från Vuxenskolan, arbetsförmedlingen och SFI (Svenska för invandrare). Projektledare Vivian Violin var glad över antalet besökare och konstaterade att intresset för de korta föreläsningarna var stort.

– Jag är också otroligt nöjd med våra studentambassadörer som var med och byggde och medverkade under hela utbildningsmässan. De är otroligt drivna och underbara.

Text: KRISTINA RÖRSTRÖM
Bilder: ANDERS ANDERSSON, ISABELLA JOHANSSON

Enkät: Vilken utbildning fastnar du mest för? Varför?

Kevin Edman

Kevin Edman, jobbar på förskola i Åstorps kommun:
– Förskollärare. Jag jobbar redan på förskola och jag gillar att jobba med människor, framför allt barn. Vi hade praktik i grundskolan och då fastnade jag för förskolläraryrket.

Sara Chirri

Sara Chirri, jobbar som personlig assistent i Falkenberg:
– IT-forensik och informations­säkerhet. Det är därför jag är här, jag har läst om utbildningen tidigare och jag tog ledigt från jobbet i dag för att komma hit och lära mig mer om programmet.

Isidora Kovijanic

Isidora Kovijanic, läser samhälle, media och kommunikation på Sturegymnasiet, Halmstad:
– Jag tror att jag fastnat mest för en lärarutbildning, kanske gymnasie­lärare med engelska och historia. Jag jobbar som simskole­lärare nu och tycker att det fungerar bra och är roligt, så jag vill fortsätta med att vara lärare.

Alexander Muayad

Alexander Muayad, läser på Kattegattgymnasiet i Halmstad:
– Mest för någon form av ingenjör- eller teknikutbildning, kanske elektro­ingenjör. Fast just nu är jag mest inne på medicin, och jag är även intresserad av biomedicin. Jag vill ha ett jobb där man får någorlunda bra betalat, och jag gillar att hjälpa folk. Det är alltid kul att se det där leendet på folk när man gjort något bra.

Jenny Sjöstedt

Jenny Sjöstedt, läser allmän linje på Katrineberg folkhögskola i Halmstad:
– Jag vet inte ännu, utan jag har kommit hit i dag för att få lite idéer. Jag funderar lite på någon lärarutbildning, biologi eller läkarutbildningen – och även på scenskolan, men då blir det ju inte här. Men jag har hört mycket bra om Högskolan, och jag bor i Halmstad nu så det skulle vara smidigt att läsa här.

Sidan uppdaterad 2016-03-04