Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2016-05-31. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2016-03-23

Studenter tävlar med självkörande bilar

Just nu är sex studenter vid Högskolan i Halmstad i full färd med förberedelser till en internationell tävling med självstyrande bilar. Med specialanpassad programvara och kommunikationsutrustning gör studenterna att en vanliga personbil kör automatiskt och har förmåga att meddela sig med andra fordon i trafiken.

Utmaningar i tävlingen Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) 2016länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är att bilarna ska klara att köra där två filer går ihop till en genom blixtlåsprincipen, samt hastighetsanpassning för att skapa ett jämt flöde i en vägkorsning. Detta kräver att bilarna har ett gemensamt språk, och de kommunicerar därför med varandra på särskilda radiofrekvenser.

Trafikljus kan bli överflödiga

Tävlingens syfte är att bygga en grund för automatiserad körning även i internationellt sammanhang, där det alltså krävs att fordonen ska kunna prata med varandra för att lösa konflikter i trafiken som vi människor annars löser. Detta är ett hett forskningsområde och något som alla stora biltillverkare jobbar med.

– Frågan är om det är tillräckligt säkert i framtiden att människor kör bilar, säger masterstudenten Oscar Uddman Jansson i ett nyhetsinslag i SVT Halland.

Ett exempel är trafiksignaler. Sådana behövs inte i trafiken om alla fordon kan kommunicera direkt med varandra.

– Bilarna skulle kunna göra upp vem som skulle köra först beroende på vart man är på sträckan och för att ingen ska behöva stanna.

Det är framför allt säkerheten i trafiken som ökar när bilar och lastbilar automatiseras helt eller delvis. Men även en minskad bränsleförbrukning och ett bättre utnyttjande av vägnätet är fördelar som ofta lyfts fram.

Starkt forskningsområde

Högskolan i Halmstad bedriver mycket forskning inom området "Samverkande intelligenta transportsystem" och "Samverkande automatisering". Högskolans forskning är starkt förankrad i och sker i nära samarbete med industrin (se artikellänkar i högerspalten).

– Det är trevligt att vi kunnat registrera ett lag från Halmstad för att delta i GCDC 2016. Den här sortens utmaning kan synliggöra och öka studenters och andras intresse för vår utbildning inom till exempel "inbyggda och intelligenta system", men även för exjobb och andra projekt relaterade till vår forskning, säger Tony Larsson, professor i inbyggda system.

– Högskolan var även med i GCDC 2011 och vårt lag kom då på andra plats av de sju lag som fullföljde. Nu får vi stötta årets lag och hålla tummarna för att det går bra även den här gången.

Hektiskt schema

I tävlingen, som äger rum 28-29 maj i Nederländerna, konkurrerar tolv lag från hela Europa inom automatisering och samverkande körning. Innan dess ska Team Halmstad testköra sina bilar i Spanien redan i slutet av mars. I april kör de en provomgång på testbanan AstaZero utanför Borås, en unik testmiljö för framtida vägsäkerhet. Volvo sponsrar Team Halmstad med en ny bil. TASS International bidrar med PreScanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, en mjukvaruplattform som används för att simulera trafik och testa automatiserade körapplikationer. 

Text: KRISTINA RÖRSTRÖM
Film: LOUISE WANDEL och RICKARD WESSBERG

Fotnot. Läs om Högskolan och Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) 2011: Studenter på silverplats i annorlunda biltävling

Frågan är om det är tillräckligt säkert i framtiden att människor kör bilar.
Oscar Uddman Jansson

Sex masterstudenter tävlar i GCDC-tävlingen.

Team Halmstad.

Om de tävlande

Studenterna Jérôme Detournay, Oscar Uddman Jansson, Golam Shahanoor, Thomas Rosenstatter, Victor Díez Rodrìgues och Viktor Frimodig läser Masterprogrammet i inbyggda och intelligenta system.

De sex deltagarna representerar fem olika nationaliteter och har tidigare läst utbildningar inom informationsteknologi, datavetenskap, mekatronik eller elektronik.

Sidan uppdaterad 2016-05-31