Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-05-24. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2017-01-25
Ida Wahman vill få studenter att engagera sig utanför skoltid

Ida Wahman vill få studenter att engagera sig utanför skoltid

Ida Wahman vill värva studiekamrater som cirkelledare

Ida Wahman läser programmet Organisering och ledning av arbete och välfärd på Högskolan i Halmstad och har tagit initiativ till Kix, ett projekt som erbjuder fritidsaktiviteter för ungdomar med intellektuella funktionsvariationer. Att studera och jobba samtidigt ger henne mycket tillbaka och nu hoppas hon kunna rekrytera nya cirkelledare bland sina studiekamrater.

Programmet Organisering och ledning av arbete och välfärd handlar om att utveckla och förändra organisationer och verksamheter. Och det är precis vad Ida Wahman gör som projektledare för Kix, som står för Kreativitet inspiration och x-tra mycket kärlek.

Hon har fått stöd från forskare på Högskolan i att utveckla modellen till projektet som hon nu driver parallellt med studierna.

Unga för unga

Kix erbjuder fritidsaktiviteter för unga med funktionsnedsättning – på deras egna villkor och efter deras önskemål. Det bygger på konceptet unga för unga och därför vill Ida Wahman gärna få studenter med sig.

– Vi ska precis starta en grupp i sociala medier. Där hoppas jag kunna hitta en student som vill vara cirkelledare, säger hon och förklarar att frågorna om sociala medier är något som återkommer bland deltagarna. Många har råkat illa ut eller är oroliga för att bli påhoppade på nätet och det finns ett stort behov att prata om de här frågorna.

Utbildning ger rätt verktyg

Ida Wahman har valt inriktningen arbetsvetenskap i sina studier. Samtidigt arbetar hon heltid med Kix som drivs av Studieförbundet Vuxenskolan, med stöd från Allmänna arvsfonden och i samarbete med bland annat Högskolan i Halmstad och Halmstads kommun.

Hon har hittat det hon brinner för. Och valet av utbildning ger henne rätt verktyg för att utvecklas vidare.

– Programmet som jag läser ger mig en bra grund och verktyg till att hitta min roll i yrkeslivet. Jag tycker att det känns som en bred utbildning som ger mig möjligheter till att efteråt kunna nischa mig eller fördjupa mig inom ett flertal olika yrkesroller, säger Ida Wahman och tillägger:

– Det är tufft att jobba och studera heltid. Men samtidigt är det väldigt givande. Genom jobbet får jag erfarenheter som gör att jag kan förhålla mig kritiskt till läromedlen. Jag har egna erfarenheter som gör att jag får ut mer av det jag läser, säger projektledaren, som hoppas att fler studenter vill ta chansen att få samma givande utmaning.

Text och bild: LOTTA ANDERSSON

Sidan uppdaterad 2017-05-24