Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-06-19. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2018-06-19





Lyckad kurs i robotik för gymnasieelever

Blixten McQueen, en haj, ett bi och en godisbil – kreativiteten har flödat under vårens robotkurs för elever på Kattegattgymnasiet i Halmstad. Under kursen, som getts i samarbete mellan gymnasieskolan och Högskolan i Halmstad, har eleverna själva konstruerat, programmerat och designat sina egna robotar.

– På mindre än 20 timmar har eleverna fått baskunskaper i programmering och elektronik. De har lärt sig hur man kan få en robot att reagera på omgivningen med hjälp av sensorer och utföra önskade rörelsemönster, säger Mats Gustafsson, en av de fyra engagerade gymnasielärarna.

Det är tre klasser i årskurs två vid naturvetenskapsprogrammet Da Vinci på Kattegattgymnasiet i Halmstad som, under ett par veckors tid under vårterminen, har gått en kurs i robotik. Doktorander och forskare från Högskolan i Halmstad har varit gymnasieelevernas lärare.

Emilia Bengtsson, gymnasieelev

”Det har stundtals varit svårt – men samtidigt kul! Vi har fått bra hjälp av forskarna från Högskolan”, säger gymnasieeleven Emilia Bengtsson.

– De är så kreativa! Jag tycker mycket om deras robotar. Eleverna har verkligen utvecklats snabbt under kursen, säger Jennifer David, doktorand vid Akademin för informationsteknologi på Högskolan i Halmstad.

Till sin hjälp har eleverna haft byggsatser för konstruktionen samt delar av den kod som krävs för programmeringen. Den yttre designen har dock varit helt upp till dem själva, något som syns på de färdiga robotarna.

Uppdraget var att få robotarna att utföra vissa uppgifter, bland annat blinka, svänga åt ett visst håll när roboten möter en vägg och göra en U-sväng. En av de robotar som utförde uppgifterna på bästa sätt var den blå lastbilen skapad av Erik Weidow och två av hans klasskompisar.

– Detta är ett jättebra och kreativt sätt att introducera teknik och programmering i skolan, säger Erik Weidow.

Väcka intresse för robotik i ung ålder

Eren Erdal Aksoy, universitetslektor vid Akademin för informationsteknologi, är den som har varit ansvarig från Högskolan för robotkursen:

– Det här är andra året som vi genomför kursen för gymnasieelever vid Da Vinci. Det är verkligen givande att se deras engagemang och utveckling. Det är viktigt för hela samhällets framtid att barn och ungdomar blir intresserade av och ägnar sig åt teknik, säger han och fortsätter:

– Högskolan i Halmstad tar verkligen den här kursen på största allvar eftersom vi betraktar gymnasieeleverna som vår framtida studenter eller till och med doktorander. Därför vill vi motivera dem redan i ung ålder och ge en introduktion till den underbara världen av robotik. Undersökningar från tidigare år visar att flera av eleverna efter avslutad robotkurs ändrade sina framtidsplaner och bestämde sig för att plugga vidare till ingenjörer. Detta visar hur viktig denna, och liknande kurser är för Sverige.

Ansvariga lärare och forskare

Fredrik Larvall, gymnasielärare, Eren Erdal Aksoy, universitetslektor vid Akademin för informationsteknologi, Mats Gustafsson, gymansielärare och Jennifer David, doktorand vid Akademin för informationsteknologi.

Text och bild: LOUISE WANDEL

Detta är ett jättebra och kreativt sätt att introducera teknik och programmering i skolan, säger gymnasieeleven Erik Weidow.

Erik Weidow, gymnasieelev

På frågan om och vad han vill studera efter gymnasiet svarar Erik Weidow: ”Jag vill bli ingenjör, kanske inom programmering”.

Tilda Jönsson, gymnasieelev

Tilda Jönsson (på bild) och klasskamraten Linnea Nilsson skapade en godisbilsrobot. De tycker att kursen var rolig, även om programmeringen var lite svår. Tilda vill gärna plugga på Chalmers när hon har gått ut gymnasiet och Linnea funderar på en framtid inom miljövetenskap.

Dana Verga, gymnasielärare

Dana Varga är matematik- och fysiklärare på Kattegattgymnastiet. ”Eleverna har jobbat bra och koncentrerat, de försvinner in i uppgiften. Jag hoppas att många går vidare till teknikutbildningar”.

Robotkurs Da Vinci

Den yttre designen har varit helt upp till eleverna själva, något som syns på unika färdiga robotarna.

Sidan uppdaterad 2018-06-19