Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2018-04-10. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2018-04-09

Social robot hjälpte Sebastian på tentan

När Sebastian Arnstorp skulle skriva tenta i kursen Administration av datorsystem på Högskolan i Halmstad, valde han att ta hjälp av den sociala roboten Furhat. Det är något han rekommenderar andra att göra. Speciellt studenter som, liksom han själv, har dyslexi.

Sebastian Arntorps dyslexi gör att det tar längre tid för honom att läsa och förstå text.
– Dyslexi räknas ju som ett funktionshinder. Så för att underlätta för mig under mina studier frågade min lärare Jesper Hakeröd om jag ville testa att använda roboten Furhat som lässtöd, och det tackade jag ja till, säger han.

Mänsklig robot

Roboten Furhat har utvecklats av ingenjörer vid Kungl. tekniska högskolan i Stockholm och är en så kallad social robot, alltså en robot som kan interagera med människor. Furhat fungerar tack vare en väl utvecklad tal- och animationsteknik, där robotens ansikte är en bild som projiceras på en vit mask med hjälp av en mikroprojektor i robotens bakhuvud.Den projicerade bilden visar ögon som blinkar och rör sig som på en människa.

– Jag aktiverar roboten genom att säga ”vakna”, berättar Sebastian Arnstorp och talar i mikrofonen till headsetet, som är kopplat till roboten.

Genast slår Furhat upp ögonen och det ser ut som roboten söker ögonkontakt, på ett mänskligt sätt.

– Så ber jag Furhat att läsa fråga 1 till fråga 33. Säger jag då ”fråga ett”, läser Furhat upp den frågan, säger Sebastian Arnstorp.

Roboten Furhat. Bild: Magnus Petersson

Var ett viktigt stöd

Att Furhat läste upp tentans frågor och dessutom kunde läsa frågorna flera gånger underlättade enormt för Sebastian Arnstorp.

– När det kommer till längre texter kändes det som en trygghet, Furhat läste och jag kunde själv följa med i texten. I slutet av tentan var jag ganska trött så då kunde jag förlita mig på att Furhat läste rätt, dessutom hur många gånger jag ville så att jag verkligen förstod.

Erbjudandet om att ha den sociala roboten Furhat som lässtöd under tentan var det Sebastians lärare Jesper Hakeröd, kursansvarig och adjunkt, som föreslog. Idéen fick han i och med Sebastians dyslexi.

– För dyslektiker tänkte jag att det är värdefullt att kunna få stöd just när det gäller krav på att läsa, speciellt under tidspress som på en tenta.

Kan användas flera gånger

För att använda Furhat under tentan var Jesper Hakeröd tvungen att skapa en applikation som fungerade för att Furhat skulle kunna läsa upp tentafrågor. När applikationen, eller mallen, för en tenta nu finns räknar Jesper Hakeröd med att det inte tar så lång tid att använda den i fler tenta-sammanhang.

– Den här färdiga applikationen kan man använda rakt av egentligen, och bara konfigurera om själva texten på tentafrågorna, köra en extra uppläsning av varje fråga för att se så att det verkligen blir rätt. Det behövs nog bara en timme för att rigga nästa gång, säger han.

På frågan om Sebastian Arnstorp skulle kunna tänka sig att använda Furhat som hjälp på fler tentor tvekar han inte:

– Absolut! Det är ett jättebra stöd i mina studier, och skulle säkert kunna hjälpa andra studenter.

Text: TOVE NORDÉN
Film: IDA FRIDVALL
Bild: MAGNUS PETERSSON

När det kommer till längre texter kändes det som en trygghet, Furhat läste och jag kunde själv följa med i texten.

- Sebastian Arnstorp

Jesper Hakeröd berättar om programmeringen bakom Furhat. Bild: Magnus Petersson

Sidan uppdaterad 2018-04-10