Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-05-15. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2017-05-15

Tekniska problem på Högskolan har inget samband med IT-attacken

Under gårdagen, den 14 maj, hade Högskolan i Halmstad tekniska problem med vissa IT-system. Oturligt nog pågick dessa samtidigt med den globala IT-attacken som just nu pågår.

– Högskolans tekniska problem har inget samband med IT-attacken, poängterar Högskolans IT-chef Lasse Hagestam.

Söndagens tekniska problem på Högskolan drabbade flera olika IT-system där medarbetare och studenter loggar in med sina Högskoleanvändaruppgifter, till exempel Blackboard, personaldatabasen (pdb) och helpdeskinloggning för administratörer.

– Högskolans tekniska problem ska nu vara lösta, har du som användare ändå problem att logga in i något system, kontakta Helpdesk, säger Lasse Hagestam.

Var vaksam

– Vad vi vet hittills har ingen användare, i alla fall ingen medarbetare, på Högskolan drabbats av den globala IT-attacken. Jag vill ändå ta tillfället i akt att uppmana till extra försiktigthet och att man är vaksam som användare. Det vanligaste sättet som IT-virus sprids på är via e-post där användaren klickar på länkar eller öppnar bilagor, säger Lasse Hagestam.

IT-attacken som just nu pågår runt om i världen är ett stort och samlat försök att smitta så många datorer som möjligt med ransomware (cryptolocker), det vill säga virus som krypterar alla filer på en dator samt alla nätverk som datorn är ansluten till, för Högskolans medarbetare till exempel hemkatalogen och gemensamma mappar på servern Norpin.

Sidan uppdaterad 2017-05-15