Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2006-03-27. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2006-03-27

Naturvetenskaplig didaktik i Vetenskapslandet

Pernilla Nilsson, forskare i didaktik vid Högskolan i Halmstad, försöker hitta en lösning för att få fler ungdomar intresserade av naturvetenskap. Ett inslag om hennes arbete sänds i Kunskapskanalen den 29 mars.

Allt färre ungdomar söker sig till de naturvetenskapliga linjerna på gymnasiet. De tycker att det verkar svårt och komplicerat och ämnena presenteras kanske inte alltid på ett så spännande sätt. Pernilla Nilsson, forskare i didaktik, försöker hitta en lösning för att vända trenden och göra naturvetenskap mer attraktivt och lättillgängligt för ungdomar genom att söka nya sätt att lära ut ämnena på. Det gör även Henrik Böckin, lärare i naturvetenskap på Kattegattgymnasiet i Halmstad.

Inslaget sänds i Vetenskapslandet den 29 mars. Sändningstid i Kunskapskanalen onsdag 29 mars 22.00 med repris torsdag 30 mars 18.30.

Sidan uppdaterad 2006-03-27