Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2006-11-22. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2006-11-22

Smarta pengar till innovativa studenter

Två studenter på Högskolan i Halmstad har utvecklat en kombination av dataspel och motionscykel, som ska göra det roligare att motionera. Nu tilldelas de stipendiet Smarta pengar på 100 000 kronor för sin innovativa produkt.

Jimmy Östman och Henrik Olsén är har gått Högskolans Utvecklingsingenjörsprogram och tog examen i maj 2006. Som examensprojekt utvecklade de en spelkonsol som är kopplad till en motionscykel.
- Bakgrunden till idén är att det i USA är vanligt att kombinera dataspel och motion. Man talar om "exergaming" eller "exertainment" där "exer-" står för exercise, säger Henrik Olsén.

Efter examen har de båda utvecklingsingenjörerna fortsatt att utveckla sitt examensprojekt inom ramen för Innovationsgruppen, som är Högskolans inkubatorverksamhet. Man kan säga att de nu blir bland de första att introducera branschen exertainment i Sverige.

- Vi planerar att produkten ska finnas på marknaden om ett år. Stipendiepengarna ska användas för att bilda aktiebolag, säger Henrik Olsén.

Stipendiet Smarta pengar har instiftats som uppmuntran och stöd till innovation, kreativitet och entreprenörskap vid Högskolan i Halmstad och delas ut till studenter som utvecklar produkter och tjänster med goda möjligheter att förverkligas och kommersialiseras. Bakom stipendiet står BDO revision och Svenskt Näringsliv.

Jimmy Östman och Henrik Olsén tilldelades stipendiet Smarta pengar för att de "på ett intelligent och innovativt sätt utvecklat en applikation för att mäta energiförbrukning vid träning som har god kommersialiseringspotential".

För ytterligare information kontakta:
Jimmy Östman, 0734-43 82 22
Henrik Olsén, 0709-78 78 28

2006-11-22
Sidan uppdaterad 2006-11-22