Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2006-06-02. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2006-06-02

Studenter utvecklar framtidens sportbil

Två utvecklingsingenjörer vid Högskolan i Halmstad har utvecklat en eldriven sportbil. Bilen, som är deras examensprojekt, drivs enbart av batterier och kommer att kunna gå i 175 km/h. I dagarna visas den på Högskolans examensmässa, Utexpo.

- Många har bilden av att elbilar är fula och långsamma. Vi ville göra en elbil som är snabb, snygg och som funkar på gatan. Genom att satsa på en sportbil hoppas vi bidra till att sudda bort elbilens "tråkstämpel", säger Henrik Leonhardt, som tillsammans med Emil Birgersson tagit fram bilen som de kallar "Devantini ES".

5 000 timmar
De har utgått från en klassisk sportbilsmodell, AC Cobra, men i stället för till exempel växellåda, bensintank och bagageutrymmen är bilen fullproppad med batterier. Bilen rymmer totalt 43 startbatterier som kommer att ha en uppladdningstid på 1,5 timme. Den kommer att gå i 175 km/h och accelerationstiden från 0-100 km/h beräknas ligga på fyra sekunder.

- Bilen är miljövänlig och så gott som servicefri. Vi ville göra ett projekt som har framtiden för sig och miljöbranschen kommer bara att bli större och viktigare, säger Emil.

Tillsammans har de lagt ner ungefär 5 000 timmar på bilprojektet. De har ett flertal sponsorer som har bistått med allt från lack och bilstereo till motor och kraftelektronik, som Emil och Henrik har byggt om för att passa bilen.

Vill skapa debatt
Emil och Henrik samarbetar med Anna-Lisa Fransson, student på det statsvetenskapliga programmet, som har skrivit en C-uppsats om förställningar om elbilen i fordonsbranschen och svensk politik. Bland annat har hon intervjuat miljöminister Lena Sommestad.

- Vår idé har hela tiden varit att inte bara bygga en bil utan även att lyfta frågan ytterligare ett snäpp. Vi vill bidra till ett ökat intresse och en ökad politisk debatt kring elbilsfrågan. Det är också kul att kunna använda den breda kompetens som finns inom Högskolan och samarbeta över ämnesgränser, säger Emil.

Emil och Henrik kommer efter examen att starta ett eget företag för att fortsätta utveckla bilen. Deras mål är att få den producerad i mindre skala. Försäljningspriset för en bil skulle i så fall ligga på omkring 870 000 kronor.

Den 9-11 juli ska bilen testas av racerföraren Johan Stureson under Svensk sportvagnsmeeting i Knutstorp.

Fotnot. Bilen ställs ut på Högskolans examensmässa Utexpo den 1 och 3 juni. Den 2 juni visas den under Miljöbilsdagarna vid Hotel Tylösand utanför Halmstad.

IDA LÖVSTÅL

2006-06-02

Elbilen är till det yttre en kopia av sportbilsklassikern AC Cobra

Elbilen är till det yttre en kopia av sportbilsklassikern AC Cobra

Emil Birgersson och Henrik Leonhardt.

Emil Birgersson och Henrik Leonhardt.

Sidan uppdaterad 2006-06-02