Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2007-01-23. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2007-01-23

Premiärtur för elsportbil

Den elsportbil som två utvecklingsingenjörer vid Högskolan i Halmstad har utvecklat har varit ute på sin premiärtur. Bilen, som började som ett examensprojekt, drivs enbart av batterier och kommer att kunna gå i 175 km/h.

– Vi körde med begränsad effekt och begränsad hastighet för att se att allt funkade. Det var lite nervöst men allt gick perfekt. Nu väntar vi ut vädret och sedan ska vi prova en gång till, men då blir det fortare, säger Emil Birgersson som tillsammans med Henrik Leonhardt tagit fram bilen som de kallar "Devantini ES".

Emil och Henrik är utvecklingsingenjörer och bilen började som ett examensprojekt. Efter att de tog examen i våras har de gått med i Högskolans innovationsgrupp för att fortsätta utveckla bilen.

– Många har bilden av att elbilar är fula och långsamma. Vi ville göra en elbil som är snabb, snygg och som funkar på gatan. Genom att satsa på en sportbil hoppas vi bidra till att sudda bort elbilens "tråkstämpel", säger Henrik.

De har utgått från en klassisk sportbilsmodell, AC Cobra, men i stället för till exempel växellåda, bensintank och bagageutrymmen är bilen fullproppad med batterier. Bilen rymmer totalt 43 startbatterier som kommer att ha en uppladdningstid på 1,5 timme. Den kommer att gå i 175 km/h och accelerationstiden från 0–100 km/h beräknas ligga på fyra sekunder.

Läs mer om bilen och se premiärturen på www.elsportbilen.selänk till annan webbplats.

IDA LÖVSTÅL
2007-01-23
Emil Birgersson och Henrik Leonhardt.

Emil Birgersson och Henrik Leonhardt.

Sidan uppdaterad 2007-01-23