Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2009-07-03. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2009-07-03

2,1 miljoner kronor till tidningsprojekt

Dagstidningar har allt svårare att behålla sina läsare. I alla fall när det gäller papperstidningen. Det digitala samhället ger nya medievanor och den yngre publiken vill ofta ha tillgång till informationen snabbt och gärna gratis. Ett sätt att fånga nya läsare är att låta dem vara med och skapa innehållet.

Högskolan i Halmstads informatikforskare har fått drygt två miljoner kronor från KK-stiftelsen för att tillsammans med sju dagstidningar under två år titta på hur man kan få användarna, det vill säga läsarna, att interagera och engagera sig i sin lokaltidning genom användargenererat innehåll. Projektet är ett av totalt fyra projekt som drivs inom ramen för Halmstad Living Lab som leds av informatikforskarna.

– Vi ska försöka hitta nya spännande sätt att få användarna att vara med och initiera nya tjänster samt vara delaktiga i att producera innehåll i digitala medier, säger Carina Ihlström Eriksson, universitetslektor på Högskolan i Halmstad och projektledare för Lokaltidning 2.0.

Tanken är att de olika tidningsbolagen enskilt ska arbeta med ett eget förslag på områden där denna interaktivitet kan användas. Lokala Hallandsposten–Hallands Nyheter är en av deltagarna i projektet och här har man valt att fokusera på sport. Bland annat ska man titta på hur läsare kan engageras kring de lägre divisionerna i fotboll.

– Vi driver processerna där läsarna ska vara med och utveckla de initiala idéerna tillsammans med tidningarna, och under hösten ska vi åka runt till varje tidning för att starta dessa, säger Carina Ihlström Eriksson.

En stor fördel är att de deltagande tidningsbolagen är villiga att dela med sig av sina erfarenheter och idéer, något som gynnar alla parter, menar Carina Ihlström Eriksson. Det ger större möjlighet att ta fram och utvärdera de IT-baserade lösningar som krävs för det användargenererade innehåll som efterfrågas, samtidigt som det ger forskarna möjlighet att göra jämförande studier.

– Tidningarna gör testsajter baserat på de idéer som har kommit fram i samarbetet med läsarna, och vi studerar hela innovationsprocessen från idégenerering till sluttestning. Vi är projektledare och driver processen, säger Carina Ihlström Eriksson. Det här projektet är verkligen här och nu och det blir en hektisk men intressant höst.

ANNIKA JOHANSSON

FAKTA


Projektet kallas Lokaltidning 2.0 - med engagerade läsare (LoCoMedia) och Carina Ihlström Eriksson är projektledare (samt huvudsökande för projektet). Partner är Helsingborgs Dagblad Nya Medier AB, Göteborgs-Posten Nya AB, Mediebolaget i Halland AB (Hallandsposten och Hallands Nyheter), NA Tidningar AB, Sydsvenskan AB, VLT and Västkustmedia AB.

Projektet är uppdelat i ett antal delprojekt för varje tidning där forskare på Högskolan i Halmstad tillsammans med läsare, tidningar och andra intressenter ska finna nya innovativa lösningar för användargenererat innehåll på tidningarnas webbsajter. Deltagande på Högskolan är förutom Carina Ihlström Eriksson, Maria Åkesson, Jesper Svensson, Esbjörn Ebbesson och Jan Nilsson.
Detta är det tredje stora projekt som forskare på Högskolan med Carina Ihlström Eriksson i spetsen, har bedrivit tillsammans med tidningsindustrin.

Carina Ihlström Eriksson ser fram emot en hektisk men spännande höst i det nya projektet Lokaltidning 2.0. Bild: ANNIKA JOHANSSON

Carina Ihlström Eriksson ser fram emot en hektisk men spännande höst i det nya projektet Lokaltidning 2.0. Bild: ANNIKA JOHANSSON

Sidan uppdaterad 2009-07-03