Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2013-10-07. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2009-03-30

Historiedidaktisk konferens med fokus på undervisning

I dag inleds en två dagar lång konferens om historiedidaktik. Det är tredje året konferensen hålls och flera av landets större lärosäten är representerade genom de 35 deltagarna.

Syftet med konferensen är att träffa andra inom ämnesområdet och för få ta del av deltagarnas pågående forskning.

– Vi är ju inte många inom det här området och här på Högskolan är man nästan ensam i historiedidaktik och därför är det bra att få träffa och diskutera med andra, säger KG Hammarlund, lärare i historia vid Högskolan i Halmstad.

Deltar på konferensen gör forskare, lärare och doktorander. Nytt för året är att även de som läser på forskarskola genom lärarlyftet, det vill säga yrkesverksamma lärare, deltar. Något KG Hammarlund ser som ett positivt tillskott i nätverket där de flesta redan känner varandra väl.

– Det är också ett bra forum för nydisputerade att få lägga fram texter som är under arbete, och att få offentliggöra sig.

Temat för årets konferens är klassrumsarbete, historieundervisning i praktiken, och kring det ämnet diskuteras extra.

Några av talarna är KG Hammarlund och Helena Lindahl, Högskolan i Halmstad, som berättar om ”Ett svenskt historieprojek – fakta och färdigheter i historia i grundskolan” och Anna- Lena Lillienstam, Göteborgs universitet, som berättar om ”Att utveckla skolans historiemiljö”.

ANNIKA JOHANSSON

KG Hammarlund inledde konferensen om historiedidaktik. Bild: ANNIKA JOHANSSON

KG Hammarlund inledde konferensen om historiedidaktik. Bild: ANNIKA JOHANSSON

Sidan uppdaterad 2013-10-07