Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2009-05-12. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2009-05-12

Ny teknik skapar globala möjligheter


Högskolans studenter får globalt perspektiv på ledarskap

Vid tre tillfällen under våren har studenterna på masterprogrammet i innovationsledning och affärsutveckling på Högskolan i Halmstad varit på föreläsning i USA, Ja, det vill säga, de har inte varit på plats fysiskt på California State University San Marcos i Kalifornien. Närvaron har i stället varit virtuell via videolänk.

Det är i delkursen Leadership Development som man vid tre tillfällen under våren har kunnat ta del av ”In the Executive’s Chair”. Det är ett arrangemang som Center for Leadership Innovation and Mentorship Building vid California State University San Marcos i Kalifornien ordnar med jämna mellanrum.

– När vi var i San Marcos för ett par år sedan såg vi möjligheten att samarbeta och utveckla en gemensam kurs i ledarskap och när vi skulle planera kursen i höstas, tänkte jag att det var dags. De har ”In the Executive’s Chair” varje onsdag och vi har hängt på vid tre tillfällen genom videokonferens, berättar Pia Ulvenblad, kursansvarig för ledarskapskursen på Högskolans masterprogram i innovationsledning och affärsutveckling.

Ny teknik ger globala möjligheter. Från tio länder kommer de engagerade studenterna på kursen Leadership Development. Vid tre tillfällen har de varit på föreläsning i USA – via videolänk. <br> Bild: LARS-GÖRAN HEDSTRÖM

Ny teknik ger globala möjligheter. Från tio länder kommer de engagerade studenterna på kursen Leadership Development. Vid tre tillfällen har de varit på föreläsning i USA – via videolänk. <br> Bild: LARS-GÖRAN HEDSTRÖM

Spänning och förväntan, precis som på bio


Pia Ulvenblad berättar att det är lite som att gå på bio – det är spännande och man är förväntansfull. Hon och hennes studenter samlas en halvtimme före sändning. Det är visserligen inte popcorn i papplåda som gäller, men de minglar och fikar tillsammans i väntan på att sändningen ska börja.

– När sändningen startar spelas det musik, som om en show ska starta. Det är väldigt lättsamt men professionellt. Man känner verkligen att man är med, berättar Pia Ulvenblad.

Vid varje tillfälle sitter en vd eller företagare i ”chefsstolen”. Efter en kortare introduktion eller föredrag är det dags för frågor. Det finns två frågeledare i studion i USA, varav en professor i ledarskap. De börjar att ställa frågor till gästen. Därefter får först den amerikanska publiken på plats möjlighet att ställa frågor, sedan är det de svenska studenternas tur.

– De vänder sig till kameran och undrar om vi från Sverige har några frågor. Det är spännande föreläsningar och frågor om kulturella faktorer och globala företag. En företagare som var med berättade att de aktivt söker globala människor. ”We are hiring citizens of the world with a global mind”, sa hon och menar att de vill anställa personer som inte bara kan sin egen kultur utan som har rört sig i världen och har kunskap om kulturella skillnader. Det är ju något som så klart tilltalar ett masterprogram som vårt med tio nationaliteter, säger Pia Ulvenblad.

”Svenska” studenter från tio länder


De ”svenska” studenterna på Pia Ulvenblads kurs kommer från Tyskland, Kina, Sverige, Pakistan, Turkiet, Holland, Belgien, Mexiko, Makedonien och Thailand, och det märks att de har uppskattat de virtuella föreläsningarna, även om det har legat på – i vår tidszon – udda lektionstider.

– Det är nio timmars tidsskillnad och de börjar klockan 11.00, det innebär klockan 20.00 för oss. Men det har inte varit några problem att få våra studenter att komma. De är engagerade och det märks att de lär sig. Vi har fått globala utblickar på entreprenörskap och ledarskap. De har kompletterat våra lokala gästföreläsare som vi brukar bjuda in på andra kurser, säger Pia Ulvenblad.

Pia Ulvenblad poängterar dock att det är viktigt att videoföreläsningen inte bara blir en trevlig ”happening”. Man måste göra något av det efteråt också. Efter alla videokonferenserna har studenterna haft obligatoriska seminarier där de återknyter och diskuterar. Den avslutande examinationen går ut på att studenterna ska reflektera över sitt eget lärande under kursen.

Snart klart för sändning åt andra hållet


Studenterna i USA har också uttryckt positiv respons på samarbetet med Sverige.

– Vi har förstått att det har varit spännande för dem att höra studenter som sitter i Sverige och ställer frågor. Vi är ju lite exotiska för dem på många sätt.

Förhoppningen är att videoföreläsningarna kan bli stående inslag på ledarskapskursen. Nu närmast har Pia Ulvenblad och de andra lärarna på kursen dock fått något annat att bita i. Kollegerna i USA vill gärna ha en föreläsare från Sverige inom området kulturellt ledarskap. Tanken är att den föreläsningen ska sändas ”åt andra hållet”, från Högskolan i Halmstad till California State University San Marcos i Kalifornien.

– Det är vår utmaning att hitta någon, och att hitta någon som vill och kan ställa upp en lördagskväll klockan 18. Deras kurs börjar klockan 9 och med nio timmars tidsskillnad… Samtidigt är det detta vi får leva med om vi vill vara globala, konstaterar Pia Ulvenblad.

LENA LUNDÉN

Pia Ulvenblad undervisar i  ledarskap på Högskolan. I juni lägger hon fram sin avhandling. Bild: IDA LÖVSTÅL

Pia Ulvenblad undervisar i ledarskap på Högskolan. I juni lägger hon fram sin avhandling. Bild: IDA LÖVSTÅL

”Ett lärande i sig”, säger Pia Ulvenblad, om tekniken kring videokonferenser. ”Första gången funkade inte vårt ljud. Då fick vi hålla upp papper där vi hade skrivit våra frågor och svar.” Bild: LARS-GÖRAN HEDSTRÖM

”Ett lärande i sig”, säger Pia Ulvenblad, om tekniken kring videokonferenser. ”Första gången funkade inte vårt ljud. Då fick vi hålla upp papper där vi hade skrivit våra frågor och svar.” Bild: LARS-GÖRAN HEDSTRÖM

Sidan uppdaterad 2009-05-12