Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2011-05-16. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2011-05-16

Studenter på silverplats i annorlunda biltävling

Ett lag bestående av studenter och forskare från Högskolan i Halmstad kom i helgen på andra plats i en annorlunda biltävling. Tolv lag från hela världen hade utrustat bilar för att kunna köra själva – med hjälp av trådlös kommunikation.

Tävlingen hölls i Holland och förberedelserna på Högskolan i Halmstad har pågått under ett års tid. Elektro-, mekatronik- och dataingenjörsstudenter har arbetat intensivt med att utrusta tävlingsbilen. När det i helgen var dags för tävling slutade Högskolan i Halmstad på en hedervärd andra plats, efter Karlsruhe Institute of Technology i Tyskland. Högskolan i Halmstad kom främst bland de svenska lagen.

– Vi är extremt nöjda med att få en så bra placering bland alla prestigefyllda lag som var med i tävlingen, säger Kristoffer Lidström, lagledare och doktorand på Högskolan i Halmstad.

Laget från Högskolan i Halmstad: Kristoffer Lidström, Mattias Bjäde, Fredrik Bergh, Johan Andersson och Spencer Mak. Bild: Christoffer Englund

Bygger på samarbete


Uppgiften har varit att få bilarna att organisera sig i ett ”biltåg”, där fordonen ska lägga sig tätt tillsammans och följa varandra. Genom trådlös kommunikation ska bilarnas gas och broms skötas utan inblandning av förarna. Endast föraren längst fram ”kör”, förarna i de andra bilarna hakar på och hastigheten styrs automatiskt utifrån hur bilarna framför beter sig.

Bakgrunden till tävlingen är det ökande trafikflöde som ställer till bekymmer på många håll.  

– Vi har fler och fler bilar i trafiken och möjligheten att bygga ut vägnäten är ofta begränsade. Det leder till trafikstockningar och onödiga avgasutsläpp. En lösning på detta kan vara att organisera den här typen av fordonståg, det kan få trafiken att flyta smidigare, bli säkrare och minska utsläppen, berättar Kristoffer Lidström.

Arbetet inför tävlingen har skett i nära samarbete med industrin, framför allt Volvo Cars och Volvo Technology. Studenterna och forskarna från Högskolan i Halmstad har också samarbetat med övriga två lag från Sverige, som kommer från KTH och Chalmers tekniska högskola.

De övriga nio lagen som deltog i tävlingen kommer bland annat från Tyskland, USA och Turkiet.

Nära samarbete med industrin


Laget från Högskolan i Halmstad består förutom av lagledare Kristoffer Lidström av studenterna Johan Andersson, Fredrik Bergh, Spencer Mak och Mattias Bjäde. Arbetet med tävlingsbilen har varit deras examensprojekt och de har ägnat många timmar, dagar och veckor åt att programmera, installera utrustning och testköra.

– Det har varit jättekul och annorlunda än de vanliga högskolekurserna. Vi har jobbat mycket praktiskt och det har varit spännande att arbeta med ett område i framkant, säger Fredrik Bergh.

Han tycker också att det har varit givande att som student få chans att arbeta i nära samarbete med forskare, studenter från andra lärosäten och ämnesområden, och med industrin.

Samarbete mellan ämnesområden


Som en del i projektet har de även samarbetat med några studenter som läser programmet Medier och kommunikation i teori och praktik på Högskolan i Halmstad. Som examensprojekt har mediestudenterna dokumenterat förberedelserna, och de är också på plats i Holland. Via länken till höger kan du se studenternas film inför tävlingen.

IDA LÖVSTÅL

Fakta GCDC


Tävlingen, Grand Cooperative Driving Challenge, GCDC, ägde rum i Holland den 14–15 maj. Den arrangeras av den holländska forskningsorganisationen TNO. De tre svenska lagen har arbetat med gemensam koordinering inom projektet CoAct, som leds av SAFER – fordon- och trafiksäkerhetcentrum, och Viktoriainstitutet, ett kunskapscentrum inom fordons- och transportinformatik.

Vill du veta mer? Under Utexpo, Högskolans årliga examensmässa, den 26–28 maj finns det möjlighet att träffa studenterna som har deltagit i GCDC och se tävlingsbilen.

Tävlingen gick ut på att få bilarna att organisera sig i "biltåg" och kommunicera med trådlös kommunikation. Bild: Fredrik Bergh

Sidan uppdaterad 2011-05-16