Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2012-02-18. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.
I november förra året ansökte Sektionen för humaniora om medel hos Tillväxtverket för att kunna genomföra projektet ”Innovativt entreprenörskap genom kreativitet och nytänkande i kultur- och turismutbildningar.” I december kom beskedet att man hade beviljats
250 000 kronor. Utöver detta skjuter lärosätet till samma summa.
– Det är roligt att också humaniora får ta del av medel från Tillväxtverket. Ofta är det ekonomiska eller tekniska utbildningar som får pengar därifrån, säger Catrine Brödje, studierektor för Kultur, kommunikation och administration.
– Det är viktigt att studenterna får träna sin förmåga att utveckla nya idéer. Personer som jobbar i kreativa och kulturella näringar behöver utveckla sin förmåga att skapa företagsidéer för att utveckla sin verksamhet, säger Kristina Thorell, lärare på Hållbar turismutveckling, och projektledare för projektet.
Kursen kommer att omfatta 7,5 högskolepoäng och innefatta moment som exempelvis entreprenörskap, marknadsföring, empowerment och företagsutveckling. Kursen avslutas med en workshop och utställning där studenterna presenterar sina idéer. Representanter för kulturella näringar och offentlig verksamhet kommer då att bjudas in.
– Tanken är att studenterna ska utveckla sin förmåga till entreprenörskap under sin praktik. Då ska vi också erbjuda handledarna verktyg att stödja studenterna i sitt entreprenörskap, säger Kristina Thorell.
Efter projektets slut kommer en utvärdering att ske och förhoppningen är att kursen ska bli permanent. Samarbetet med arbetsgivarna hoppas de också kunna stärka ytterligare.
– Vi vill uppmärksamma att entreprenörskap även hör ihop med humanistiska utbildningar och att kultur är en viktig tillväxtfaktor i samhället. Utbildningen i innovativt entreprenörskap kan gynna detta, säger Catrine Brödje.
Text och bild: LINDA LUNDELL