Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2016-04-12. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2015-02-12

Femmor skapar appar på Högskolan

Elever från Andersbergsskolan och Snöstorpsskolan träffas varje tisdag på Högskolan i Halmstad för att tillsammans utveckla appar. Projektet initierades både för att stimulera femteklassarnas intresse för programmering, och för att elever från olika delar av Halmstad ska mötas i ett och samma klassrum.

– Vi vill väcka ett teknikintresse hos eleverna och ge en spännande bild av både programmering och teknik som möjliga yrkesval i framtiden, säger projektledare Linda Törner från barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstad.

Linda Törner från barn- och ungdomsförvaltningen är projektledare för ”skolan mitt i byn” där elevens val och projektet på Högskolan ingår.

Programmering en gång i veckan

”How to make an app” är ett av fyra projekt som eleverna i årskurs fem vid Snöstorpsskolan och Andersbergsskolan kan välja att delta i som elevens val. De andra tre projekten är musikens värld, musikal och teknikutmaningen. Två studenter från Högskolan i Halmstads dataingenjörsprogram, Anton Bärwald och Oskar Lundgren, har engagerat sig i projektet. Varje tisdag under ett halvårs tid undervisar Anton och Oskar ett tjugotal 12-åringar i programmering. Barnen jobbar två och två, en från varje skola, med målet att skapa sin egen app. Apparna ska sedan visas upp, tillsamman med de andra projekten inom elevens val, den 31 mars på Halmstad Teater.

– Förhoppningen är att eleverna utvecklar färdigheter inom kommunikation, digital och social kompetens och en förmåga att omvandla idéer till verklighet, säger Linda Törner. Samtidigt hoppas vi att de knyter nya kontakter som de kan ha glädje av även när projektet är slut.

Nicolina Månsson, universitetsadjunkt vid Akademin för informationsteknologi, är huvudansvarig för Högskolan i Halmstads del i ”how to make an app”. Mikael Hindgren och Verónica Gaspes, båda två universitetslektorer vid Akademin för informationsteknologi, har också engagerat sig i projektet. Två företag i Halmstad, Phoniro Systems AB och MPQ Consulting AB, har sponsrat projektet med smarta mobiltelefoner så att skolbarnen ska kunna testa sina appar.

Adam Söderberg lyssnar på Anton Bärwalds genomgång. Adam är intresserad av teknik och spelutveckling och kan tänka sig att plugga på Högskolan i Halmstad i framtiden om rätt utbildning finns.

Text och bild: LOUISE WANDEL

Anton Bärwald är en av de två ingenjörsstudenter som undervisar femteklassarna i programmering. Här hjälper han eleven Minatullah Altaie att utveckla sin spelapp Tomten flyger.

Alexandru Pricop skapar en app som heter Hamster och vill gärna bli träslöjdslärare i framtiden.

Nyserin Mohammed och Emma Mathiasen jobbar tillsammans med en spelapp där godis regnar ner från himlen och ska samlas in i en burk. Nyserin vill gärna utbilda sig till gymnastiklärare och Emma till förskollärare.

Sidan uppdaterad 2016-04-12