Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2015-10-16. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2015-10-16

Högskolan samverkar med gymnasieskola för att främja aktivare liv

Hur många av dina dagliga aktiviteter innebär stillasittande? Hur många av dina dagliga aktiviteter innebär fysisk aktivitet? Och vilka aktiviteter som du i dag gör stillasittande kan du förvandla till aktiva? Det var några av de frågor som studenterna som läser första året på Hälsopedagogiskt program hade workshop om med elever från Ljud- och bildskolan i Halmstad (LBS).

I samband med Ljud- och bildskolans temavecka som gick i hälsans tecken kontaktade de Högskolan, vilket Hälsopedagogiskt program nappade på direkt.

– Detta är ett ypperligt tillfälle att skapa mervärden i samhället och bidra med vetenskaplig kompetens från våra studenter. Hälsa är ett omdebatterat område vilket gör att tillförlitlig information är ett måste och framförallt för den här målgruppen, säger Madeleine Solenhill, universitetslektor i hälsovetenskap och examinator.

Tillämpning av teorin i skolan

Hälsopedagogstudenternas uppgift var att två och två agera processledare för en kreativ workshop för gymnasieeleverna. Det var totalt 18 grupper, med tio gymnasielever i varje grupp. Målet med workshopparna var att ta fram framtidens hälsoinnovationer, och främja ett aktivt liv eftersom vi blir en alltmer stillasittande befolkning.

– Vi tyckte att det var ett utmärkt tillfälle att låta studenterna vara ledare så att de kunde praktisera ledarskap, skapa erfarenhet och ökad förståelse för att arbeta med grupper, säger Madeleine Solenhill.

Att workshopparna hölls på LBS var positivt – inte minst på grund av de kreativa miljöer inom fotografi, film och spel som finns på skolan.

– Det är perfekta miljöer för att ta fram nya hälsoinnovationer för en mer aktiv vardag. Dessutom ger detta en erfarenhet åt studenterna som de kan blicka tillbaka på vid framtida studier och kursmoment vid hälsopedagogiskt program säger Cecilia Garell, universitetsadjunkt i pedagogik.

Studenterna höll kreativa workshoppar för gymnasieeleverna

Entusiasmera med enkla tips

Studenterna som höll i workshopparna var överens om att det var mycket intressant och lärorikt att stå framför en klass.

– Det var jättebra att få tillämpa teorin vi läser i praktiken med konkreta exempel. Det var även viktigt att prata på rätt nivå för att nå målgruppen, så att det inte blir för akademiskt, säger studenterna Lisa Bergqvist och Erika Gustafsson som tillsammans agerade processledare i en av workshopparna.

Deras studentkollega Marcus Norberg håller med:

– Vi försökte tipsa om enkla sätt för att bryta vardagen genom att exempelvis stå upp vid datorspelande, äta frukt istället för godis till mellanmål och ta pauser, säger han.

Hilda Blomberg och Linnea Axelsson tyckte att det var roligt och utmanande att få vara ledare för gymnasieeleverna

Varför anordnar LBS hälsotema?

– Eftersom många på skolan spelar mycket datorspel och blir väldigt stillasittande är vi i stort behov av ett hälsotema. Vi samverkar med Högskolan via RUC (Regionalt utvecklingscentrum vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle) och jag tyckte därför att det var en god idé att utöka samverkandet i denna fråga, säger Linda Johansson, rektor på LBS.

Gunilla Ludvigsson, skolsköterska och Natalie Takvam, kurator, har daglig kontakt med eleverna och har även arbetat fram veckans hälsoprogram.

– I mina hälsosamtal har det framgått att eleverna är mycket stillasittande även efter skolan, säger Gunilla Ludvigsson, skolsköterska på LBS.

– Vi har tobaksfri skoltid – men hälsa innefattar så mycket mer. Vi arbetar mycket förebyggande och främjande och vi vill att eleverna ska börja reflektera över sitt liv. Det är många elever som spelar mycket, och skräpmat blir ett vanligt inslag, säger Natalie Takvam.

Linda Johansson, rektor LBS, Cecilia Garell, universitetsadjunt Högskolan i Halmstad, Madeleine Solenhill, universitetslektor, Natalie Takvam, kurator LBS, Gunilla Ludvigsson, skolsköterska LBS.

Text och bilder: HANNA OLSSON

– Det har varit väldigt lärorikt, jag har insett hur stillasittande jag faktiskt är säger Agnes Lindqvist. Kompisen Marta Tobijaszewska instämmer: – Jag har börjat reflektera över mina egna vanor och på vad jag lägger min tid på. När vi räknade ihop timmarna så insåg jag hur mycket tid jag sitter och att jag hade kunnat lägga mycket av den tiden på andra saker, säger Marta.

– Jag har lärt mig att man måste röra sig minst en timma om dagen och att inte sitta för mycket. Att det är nästan lika farligt att sitta stilla som att röka, säger Gabriel Bonnevier.

Sidan uppdaterad 2015-10-16