Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2015-06-04. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2015-06-04

Kan en självstyrande bil se?

Autonoma fordon navigerar baserat på omgivningen – precis som en förare gör med hjälp av sina ögon. Forskning från Högskolan i Halmstad gör det möjligt att skapa visuella kartor som kontinuerligt uppdateras även om omgivningen förändras. En självstyrande bil kan via kameror ”se” omgivningen och tack vare dessa kartor bestämma sin position.

– Ett kamerabaserat navigationssystem bygger på att bilen känner igen landmärken. Problemet är att omgivningar förändras över tid – väder varierar från dag till dag och bilar på en parkeringsplats flyttar sig. Dag och natt, liksom säsongskiftningar över tid, orsakar drastiska förändringar i hur området ser ut, säger Peter Mühlfellner som forskar inom området på Högskolan i Halmstad.

Peter Mühlfellner försvarade sin doktorsavhandling på Högskolan i Halmstad den 13 maj. Forskningen, som har skett i samarbete med en världsledande biltillverkare, har fokuserat på hur visuella kartor kan byggas över längre tidsperioder – över ett år – och under extrema förändringar av områdets utseende.

– Den föreslagna metoden tillåter kontinuerlig uppdatering av en redan existerande karta, där mindre viktig information slängs efter hand. Det gör att lagringsutrymme och kostnaden för bearbetning av kartan kan behållas oförändrad, samtidigt som kartan tillåts förändras i takt med omgivningen, säger Peter Mühlfellner.

“Självstyrande bilar är framtiden för personlig transport”

Systemet som Peter Mühlfellner och hans kollegor har utvecklat fungerar bra. Forskningsgruppen har skapat kartor av data som de samlat in i över ett års tid – i sol och regn, dag och natt, vinter och sommar. Systemet användes nyligen i autonoma bilar i EU-projektet V-Chargelänk till annan webbplats.

– Jag tror att självstyrande bilar är nyckeln till framtidens persontransport. De kan göra trafiken säkrare och mer bekväm. Automatiska parkeringssystem, som det vi jobbade med i V-Charge, kan leda till en minskad bränsleförbrukning och mindre avgaser i städer, säger Peter Mühlfellner.

Bilden visar hur kännetecken i ett parkeringsgarage kan användas för positionering av självstyrande bilar.

Text: LOUISE WANDEL

Peter Mühlfellner försvarade sin doktorsavhandling på Högskolan i Halmstad den 13 maj 2015.

Bild: epSos.delänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Flickr

Sidan uppdaterad 2015-06-04