Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2015-10-12. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2015-10-12

Lärarbesök från Burma uppmuntrar gemensamheter

Från en skola för barn och ungdomar i Burma till Högskolan i Halmstad och dess studenter. Just nu är tre burmesiska gästlärare på ett längre besök för att utbyta erfarenheter.

De tre gästlärarna ska först observera och sedan undervisa själva. Från vänster: Sandar Lin, Thantar Hlaing och Mar Lar Kaw.

– Det handlar om att mötas i klassrummet och lära av varandra. Det finns olika sätt att undervisa som lärare. Det spännande är att hitta det gemensamma, det grundläggande, i undervisningen – trots olikheterna, säger Håkan Cajander som är utbildningsledare på Regionalt utvecklingscentrum (RUC) vid Högskolan i Halmstad.

Gästlärarna som är på besök kommer alltså från Burma (även kallat Myanmar), där de arbetar på Phaung Daw OO Monastic Education High School. Skolan ligger i Mandalay, som är landets näst största stad. Lärosätet grundades 1993 och erbjuder gratis undervisning till barn och ungdomar från fattiga familjer, föräldralösa och de som inte vill eller kan gå på statliga skolor av olika skäl. Skolan har även en kortare lärarutbildning

Bra relationer och internet

– Utbildningsystemet i Sverige är väldigt annorlunda mot vårt. Här är det väldigt bra relationer mellan lärare och studenter och det finns många tillfällen att lära sig. I vårt land är det däremot brist på resurser och det finns inte många lärare eller lärarutbildningar, säger Mar Lar Kyaw.

Hennes kollega Sandar Lin tillägger:

–Vi har olika sätt att undervisa på. I Myanmar har studenterna inte praktisk undervisning som i Sverige, och det finns inte tillgång till internet i samma utsträckning.

Observera och undervisa

Tillsammans med den tredje gästläraren Thantar Hlaing tillbringar den lilla gruppen nästan fyra veckor i Halmstad. Den första tiden började med att de fick gå rundvandringar på Högskolan och att de fick vara observatörer under olika föreläsningar. Nu i veckan blir det så dags för de tre gästlärarna att själva hålla i undervisning på Högskolan. Då blir det i form av workshoppar, där de ska undervisa mindre grupper av studenter i engelska och statistik. Nästa vecka ska lärarna ut och observera och undervisa i grundskolan och på gymnasiet.

Besöket finansieras av Linnaeus-Palme, som är ett internationellt utbytesprogram för lärare och studenter. Det är tänkt att stimulera samverkan mellan universitet och högskolor i Sverige och i utvecklingsländer. Syftet är att öka den svenska högskolans internationalisering.

Text och bild: MIKAEL EVARD

Thantar Hlaing och Sandar Lin ska tillsammans med sin kollega undervisa på Högskolan, i grundskolan och på gymnasiet.

Sidan uppdaterad 2015-10-12