Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2015-04-27. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2015-04-27

Projekt Näktergalen söker nya mentorer

Projekt Näktergalen söker just nu 24 studenter till att bli nya mentorer i en ny omgång som drar igång i augusti 2015. Syftet med projektet är att stödja ensamkommande ungdomar i deras integration i det svenska samhället och ge dem en mentor under den första tiden i Sverige.

Näktergalen är ett projekt i samarbete mellan Högskolan i Halmstad, Halmstads kommun, Region Halland och Länsstyrelsen. Idén kommer från Malmö Högskola där projektet drivs sedan flera år tillbaka.

Andra omgången

Näktergalen startade sin första omgång av projektet i Halmstad 2014 med åtta lärarstudenter som blev mentorer för åtta ensamkommande ungdomar i åldern 16–19 år som läste svenska på Sannarpsgymnasiet i Halmstad.

– Näktergalen har, liksom Korta vägen som precis har avslutats, varit ett utomordentligt lyckat projekt. Vi är därför mycket glada över att det nu får en fortsättning och dessutom kan utvidgas. Projektet ingår som en del i en bredare satsning på att utveckla olika integrationsprojekt, som nu påbörjas tillsammans med andra statliga myndigheter, regionen och kommunerna, säger Lars M Andersson, chef för Akademin för lärande, humaniora och samhälle.

Har utvidgats till fler program

En nyhet från den första omgången av Näktergalen är att man nu söker mentorer från fler program än lärarutbildningen. De nya utbildningarna som ingår är Samhällsanalys och kommunikation, Kulturprogrammet, Hållbar turismutveckling, och Språkvetarprogrammet vid Akademin för lärande, humaniora och samhälle.

– Vi hoppas givetvis att många vill vara med och arbeta med det här projektet, säger Ewa Wictor, som är ansvarig för projektet på Högskolan.

– Utifrån alla positiva aspekter som Näktergalen har vill vi att fler studenter nu ska kunna delta. Det kommer många ensamkommande ungdomar till Halmstad och genom projektet kan de få en vuxen person som hjälper dem med allt från praktiska saker till läxhjälp, och framför allt, ger dem någon att prata med. Dessutom får de en bild av hur det är att läsa på Högskolan och kanske blir inspirerade att själva göra det i framtiden, säger Ewa Wictor, som är ansvarig för projektet på Högskolan.

Unik möjlighet för studenterna

Det är inte bara ungdomarna i projektet som upplever att de har vunnit mycket genom Näktergalen. Även de studenter som deltog som mentorer i den första omgången av Näktergalen har utvecklats och fått en unik möjlighet att träna sig i viktiga förmågor som till exempel ledarskap, kreativitet och att lösa problem.

Mohammed Alhabib läser till ämneslärare i idrott och hälsa, historia och religion för åk 7–9 och deltog som mentor i Projekt Näktergalen 2014.

Vad gick ditt uppdrag som mentor ut på?
– Min uppgift var framför allt att guida min adept in i det svenska samhället och visa på de koder som finns – både synliga och osynliga. En annan uppgift som jag hade var att träffa min adept och ha kul tillsammans, det kunde handla om promenader eller fikastunder där vi bara pratade med varandra om allt mellan himmel och jord.

Projekt Näktergalen 2014 avslutades med en resa till Liseberg med alla mentorerna och ungdomarna som deltagit i projektet.

Vad är det bästa som du tar med dig från projektet?
– Det jag tar med mig från projektet är något som har stärkt mig som person och gjort mig mer ödmjuk i mötet med andra människor. Innan jag deltog i projektet trodde jag att jag inte kunde lära mig så mycket mer när det kommer till att ta ansvar – jag hade ju redan flyttat hemifrån och allt flöt på för mig när det gäller att ta ansvar för mig själv. Men i mötet med dessa ungdomar fick jag se individer vars ansvar sträckte sig långt utöver individnivå för att omfatta andra som de bryr sig om. Att se den kamp som dessa ungdomar förde för att andra ska må bra blev för mig en lärdom som jag aldrig kommer att glömma.

Har du några tips till de som anlitas som nya mentorer?
– Först och främst – bli vän med din adept och visa att det inte bara är ett jobbuppdrag för dig. Att bli vän med någon innebär att bry sig om den personen och att visa uppskattning. Ett annat tips är att lyssna, ibland kan det vara extremt svårt för oss studenter att lyssna. Lyssna till adepterna och utgå från deras egna tankar och känslor i byggandet av relationer eller skapandet av aktiviteter. Sista tipset är det bästa tipset som jag kan ge och det är att bjuda på sig själv, alla ungdomar uppskattar lite skoj i vardagen!

JESSICA HIETASAARI ANDERSSON

Vill du bli mentor? Mer information om hur du ansöker att bli mentor finns på www.hh.se/naktergalenlänk till annan webbplats. Sista ansökningsdatum är den 3 maj.

Genom projekt Näktergalen fick åtta ensamkommande flyktingungdomar mentorer vid Högskolan under 2014. I augusti startar en ny omgång av projektet.

Mohammed Alhabib läser lärare och deltog i projektet 2014. "Min uppgift var framför allt att guida min adept in i det svenska samhället och visa på de koder som finns – både synliga och osynliga." säger han.

Sidan uppdaterad 2015-04-27