Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2014-10-23. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Lennart Hast



Verksamhetsområde
Samhälle och kommunikation

Undervisning
Kursansvarig för Strategisk kommunikation 1-60, 60 hp.

Undervisar inom Medie- och kommunikationsvetenskap på följande kurser:

inom Medie- och kommunikationsvetenskap 1-30, 30 hp på kursen
Kommunikatörens verktyg, 7,5 hp

inom Strategisk kommunikation 1-30, 30 hp på kurserna
Organisation och omvärld 7,5 hp
Strategier inom strategisk kommunikation 7,5 hp
Genrer och konventioner 7,5 hp
Produktionsprocesser för tryckta och digitala medier 7,5 hp

inom Strategisk kommunikation 31-60, 30 hp på kurserna
PR, teorier och metoder för strategisk kommunikation 7,5 hp
Projektarbete 22,5 hp

inom Medie- och kommunikationsvetenskap 61-90, 30 hp på kursen
C-uppsats inom Medie- och kommunikationsvetenskap 15hp

inom Strategisk kommunikation, påbyggnadskurs 30 hp på
handledning av projekt/praktik

inom Samhällskunskap för ämneslärare åk 7-9 & gymnasieskolan 16-45, 30 hp, på kursen Politik och media i samhället, 15 hp.



Forskning
Forskningsintressen: medieutveckling främst inom internet och sociala medier,strategier inom medieföretag, medieekonomi, politisk kommunikation, strategisk kommunikation, samt konsumentbeteende.

Forskningsmiljö:
arrow Centrum för Samhällsanalys (CESAM)

Publikationer:
arrow Registrerade publikationer i DiVA


  • Artikel i tidskrift
  • Hast, Lennart, Grusell, Marie (2014). Sociala medier avgör inte supervalåret. Svenska Dagbladet (5 maj). Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2012). Svårt att få makt över Twitter. Brandnews (1), s. 20 - 21. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2012). Politiker som varumärken. Axess (7), s. 19 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2012). Kändisrelationer och kompismarknadsföring på Twitter. RetorikMagasinet, 12 (50), s. 15 - 17. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Czarnecki, Bodil, Hast, Lennart (2012). Sociala medier ger nya möjligheter - men kräver nytänkande. Pi : Pharma industry (2), s. 40 - 41. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart, Czarnecki, Bodil (2011). Sociala medier - en potentiell relationsförstörare för läkemedelsindustrin?. Pi : Pharma Industry (5), s. 49 - 53. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2011). Ser företagen kvinnorna på nätet?. Resumé (31 mars), s. 4 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2011). Osäkra förbindelser. Axess (5), s. 15 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart, Grusell, Marie (2010). Sociala medier ställer nya krav på politiker : på Söndag Debatt. Göteborgs-Posten, 152 (18 april), s. del 1 sid 51 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2010). Sociala medier avgör inte valet : artikel på debattsidan Brännpunkts nätupplaga. Svenska Dagbladet (2010-08-10). Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2010). Klagande kunder på nätet värda att ta på allvar. Brandnews (3), s. 41 - 44. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2010). Den solkiga progandan. Retorikmagasinet (43), s. 14 - 18. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2010). Partiers popularitetstävlan är olyckligt för demokratin. Resumé, 60 (8), s. 4 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2010). Väljarens magkänsla avgör valet : Artikel på avdelningen Under Strecket. Svenska Dagbladet (2010-07-10), s. 14 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2010). Klicka här för att rädda världen. Axess (6), s. 52 - . Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Ossiansson, Eva, Hast, Lennart (2009). Vad gör du om bloggarna tycker att ditt företag suger?. Retorikmagasinet, 11 (41/42), s. 4 - 8. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2008). Är det propaganda?. Retorikmagasinet, 10 (37), s. 18 - 23. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Kapitel i bok, del av antologi
  • Hast, Lennart, Ossiansson, Eva (2010). Sociala medier - myter och möjligheter. Medie-Sverige : statistik och analys. 2010. Nordicom, Göteborg. S. 67 - 80. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart, Ossiansson, Eva (2008). Sociala medier ökar betydelsen av känslomässiga värden. Marknadsorientering - Myter och Möjligheter. Liber, Malmö. S. 187 - 203. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Hast, Lennart (2006). Att spela roulette med banken. Värdet av förtroende. Studentlitteratur, Lund. S. 47 - 84. Se post i DiVAlänk till annan webbplats
  • Rapport
  • Hast, Lennart, Ossiansson, Eva (2008). Konsumtionsmakt 2.0. Centrum för konsumentvetenskap (CFK), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Göteborg. 53 s. (CFK-rapport ; 2008:01). Se post i DiVAlänk till annan webbplats
Bild på Lennart Hast

Kontaktinformation
Sektion/Enhet:
Sektionen för hälsa och samhälle

Befattning:
Universitetsadjunkt

Hus / Rum:
Hus R / 3241

Telefon:
+46 (0) 35 16 76 24

E-post:

Sidan uppdaterad 2014-10-23