Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2010-10-12. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

2010-10-12

Skolbarn lär sig programmering på Högskolan

En femteklass från Gullbrandstorp besökte nyligen Högskolan för att lära sig att programmera egna filmer. De har förberett sig hemma på skolan genom att hitta på en berättelse och skriva manus.
– Detta är ett extra tillfälle för oss att jobba med teknikmålen i läroplanen. Vi har inte så många datorer på skolan. Tanken är också att femmorna ska sprida detta och lära dem i de yngre åldrarna, säger barnens lärare Anna-Lena Jacobsson.

Det var när Anna-Lena Jacobsson, lärare på Gullbrandstorpsskolan, gick en kurs i naturvetenskap och teknik inom Lärarlyftet i våras som idén väcktes att ta att hjälp av Högskolan för att arbeta med teknikmålen i läroplanen. I den står att eleverna ska lära sig att använda olika verktyg och tekniker för att lösa problem i till exempel matematik. Ett sådan redskap är datorer.

En onsdag i oktober fick Högskolan besök av bland andra Smilla Åslin, Melinda Gustafsson, Nils Sävlind, David Thornberg och deras lärare Lena Magnusson från Gullbrandstorpsskolan. De fick titta på utsikten från Trade center men framför allt var de här för att lära sig programmering och att göra egna filmer.

På sin egen skola har inte barnen och lärarna tillgång till så många datorer. Desto fler finns på Högskolan. Två och två sitter femteklassarna i en av Högskolans datorsalar. Djupt koncentrerade fyller de i kommandon – programmerar – så att det blir film av deras manus.

– Det är jättekul att sitta vid datorn, säger Frida Andrén och får medhåll av kompisen Annie Lago:

– Man lär sig så mycket. Det är mycket matte och man får fundera och hitta på hur figurerna ska röra sig.

Tjejernas film handlar om ett spöke som dyker upp i skogen för att skrämmas, men som råkar ut för sin egen medicin och själv blir skrämt.

– Det är snart Halloween, vi ville göra en läskig film.

Veronica Gaspes undervisar i programmering på Högskolan. I dag är hennes studenter något yngre än normalt, men lika intresserade. Här lyssnar Alexander Johansson och Robin Eriksson uppmärksamt på de tips Veronica ger för att filmen ska bli såsom killarna har planerat. Tips som Alfons Andersson (i bakgrunden) verkar vilja ta del av.

Skräckfilm populärt


Just skräckfilmer verkar vara ett populärt. Flera av grupperna har valt den genren. Bit för bit bygger de upp sin historia, väljer figurer, bakgrund och rörelsemönster. De har förberett sig hemma, hittat på en historia, skrivit ett manus och tänkt ut vilka figurer och vilken bakgrund de vill ha.

När barnen känner sig nöjda med sin film får de chans att visa den för alla i klassen och berätta hur de har tänkt. Det blir inte alltid som man har planerat.

– Varför blev det så? Hur tänkte ni? Har ni kanske glömt någon del? resonerar Veronica Gaspes med barnen och uppmanar dem att gå tillbaka till datorerna för att försöka lösa problemet.

Möjligheten att sitta vid egen dator, i alla fall att slippa dela en med mer än en kompis, uppskattades av barnen. "Vi har inte så många datorer på skolan", konstaterar läraren Anna-Lena Jacobsson.

Veronica Gaspes är universitetslärare och undervisar bland annat i programmering på Högskolan, även om hennes studenter normalt är något äldre.

Matematik och design på köpet


Programmet som skolbarnen från Gullbrandstorpsskolan och Veronica Gaspes använder i dag heter Scratch. Det är framtaget i pedagogiskt syfte för att få barn intresserade av programmering, men det har andra fördelar också.

– Det är gratis och finns att ladda ner på internet. Man får andra saker på köpet samtidigt som man programmerar. Lite matematik, man jobbar med koordinater och räknar på tid. Lite design, man ska gå från idé till färdig film genom att skapa och förverkliga, berättar Veronica Gaspes.

Det är tredje gången som Veronica Gaspes tar emot en skolklass för att jobba med programmering på detta sätt. Ofta föds idén på Lärarlyftskurserna, som den gjorde för Anna-Lena Jacobsson.

– Jag brukar säga ja när frågan kommer. Det är ett fönster mot skolan för oss. Det vore kul om vi kunde ha det lite mer organiserat och samlat på Högskolan. Jag vet att de har liknande aktiviteter inom ämnet fysik, säger Veronica Gaspes.

Text: LENA LUNDÉN
Bild: ANDERS PETERSSON

Annie Lago och Frida Andrén tycker att det är kul att jobba vid datorn. "Man lär sig så mycket", säger Annie. Deras lärare Anna-Lena Jacobsson gick själv en kurs inom Lärarlyftet i våras. Det var då idén föddes om att låta också barnen komma till Högskolan på kombinerat studiebesök och lektion i programmering.
Veronica Gaspes, universitetslektor på Högskolan, håller en lektion i programmering för en femteklass från Gullbrandstorpsskolan. Barnen får göra sina egna filmer och visa dem för resten av klassen. "Vad hade ni tänkt skulle hända här? Varför fungerar det inte som ni vill?, resonerar Veronica Gaspes med filmmakarna och tipsar om hur de kan få ordning på koordinater och rörelsemönster i filmen.  
Sidan uppdaterad 2010-10-12