Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2019-01-09. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.
Tänk dig en framtid då du får jobba med marknadsföring, träffa mycket folk och göra affärer allt med internationell prägel. Låter det intressant? Då ska du kanske jobba som internationell marknadsförare?
Med världen som utgångspunkt
Praktik
Omväxlande studier
Internationella marknadsföringsprogrammet är unik av det enkla skälet att flera av kurserna är skräddarsydda för just detta program. Utbildningen har ett internationellt fokus både vad gäller lärare och litteratur.
Du läser företagsekonomi under totalt fyra terminer fördelade över samtliga studieår. Här lär du dig hur företag styrs och organiseras. Du kommer även att tillägna dig praktiska kunskaper i bokföring och marknadsplanering. Nationalekonomi fokuserar på hela samhällets ekonomi. Andra nyttiga kurser ges inom juridik, statistik och informatik.
Undervisningen består av både föreläsningar och självständiga arbeten, vilket varierar dina studier.
Sista året prövar du dina kunskaper i verkligheten i ett praktikprojekt, denna görs normalt sett i ett utländskt företag. Du avslutar sedan din utbildning med att skriva en examensuppsats i marknadsföring.
Examen
Kandidatexamen.
Arbetsområden
Eftersom en internationell marknadsförare har ett mycket utåtriktat arbete kommer du att samarbeta med många olika människor, både inom och utanför det egna företaget. Ditt kontaktnät kan komma att bestå av kunder, leverantörer, distributörer, reklambyråer, medier och produktutvecklare.
Den här typen av arbetsuppgifter finns på små och stora företag världen över, och oavsett om man säljer varor eller tjänster.
Du kan även arbeta på ett pr-företag eller med marknadsundersökningar. Många företag behöver hjälp med att utveckla sitt användande av sociala media.
Studier utomlands
Under utbildningens sista termin väntar praktik utomlands. Då arbetar du på ett företag som du själv eller Högskolan har tagit kontakt med. Vi har samarbetat med lärosäten i Brasilien, Nya Zeeland, Ghana och Storbritannien, och har varje år ett antal studenter som gör sin praktik där. Har man egna lämpliga kontakter går det även bra att använda dessa.
Tidigare studenter har gjort praktik i många andra länder. Några exempel är Australien, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Italien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore, Tyskland, USA och Österrike.
Övrigt
Efter avslutad utbildning kan du söka vidare till Högskolans master- eller magisterprogram i företagsekonomi.
År 1
Marknadsföring I, 7,5 hp*
Nationalekonomi 15 hp
Organisation och ledarskap 7,5 hp*
Ekonomistyrning 7,5 hp*
Varumärken 7,5 hp*
Affärsredovisning 7,5 hp*
Konsumentbeteende 7,5 hp*
År 2
Ekonomisk statistik 15 hp
Handels- och marknadsrätt 15 hp
Internationell ekonomi och handelspolitik 7,5 hp
Marknadskommunikation 7,5 hp*
Internationell marknadsplanering 7,5 hp*
Internationellt företagande och entreprenörskap 7,5 hp*
År 3
Internationell marknadsföringsstrategi 15 hp*
Informationssystem och marknadsföring i nya media 7,5 hp
Vetenskaplig metod: Teori och tillämpning 7,5 hp*
Praktikprojekt 15 hp*
Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15 hp*
* kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi.
Anmälan stängd