Den här sidan är utskriven från Högskolan i Halmstads webbplats (www.hh.se). Texten uppdaterades senast den 2017-11-21. Besök webbplatsen om du vill vara säker på att läsa den senaste versionen.

Internationella marknadsföringsprogrammet 180 hp

Om programmet

Tänk dig en framtid då du får jobba med marknadsföring, träffa mycket folk och göra affärer – allt med internationell prägel. Låter det intressant? Då ska du kanske jobba som internationell marknadsförare? Utbildningen finns i Halmstad och praktik utomlands ingår förstås!

Den här utbildningen är unik av det enkla skälet att flera av kurserna är skräddarsydda för just detta program. Inslag av marknadsföring går som en röd tråd genom alla kurser. Utbildningen tar in erfarenhet från olika kulturer och har ett internationellt fokus både vad gäller lärare och litteratur.

Du läser företagsekonomi under totalt tre terminer fördelade över samtliga studieår. Här lär du dig hur företag styrs och organiseras. Du kommer även att tillägna dig praktiska kunskaper i bokföring och marknadsplanering. Nationalekonomi har ett större perspektiv och fokuserar på hela samhällets ekonomi. Andra nyttiga kurser ges inom juridik, statistik och informatik.

Undervisningen består av både föreläsningar och självständiga arbeten. På så sätt blir dina studier omväxlande.

Sista året prövar du dina kunskaper i verkligheten i ett praktikprojekt. Du avslutar din utbildning med att skriva en uppsats i marknadsföring.

Examen
Kandidatexamen.


Arbetsområden
Eftersom en internationell marknadsförare har ett mycket utåtriktat arbete kommer du att samarbeta med många olika människor, både inom och utanför det egna företaget. Ditt kontaktnät kan komma att bestå av kunder, leverantörer, distributörer, reklambyråer, medier och produktutvecklare.

Den här typen av arbetsuppgifter finns på små och stora företag världen över, och oavsett om man saluför varor eller tjänster.

Du kan även arbeta på ett pr-företag eller med marknadsundersökningar.

Studier utomlands
Under utbildningens sista termin väntar praktik utomlands. Då arbetar du på ett företag som du själv eller Högskolan har tagit kontakt med. Vi har samarbetat med lärosäten i Brasilien, Nya Zeeland, Ghana och Storbritannien, och har varje år ett antal studenter som gör sin praktik där.

Tidigare studenter har gjort praktik i många andra länder. Några exempel är Australien, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Italien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore, Tyskland, USA och Österrike.

Övrigt
Efter avslutad utbildning kan du söka vidare till Högskolans master- eller magisterprogram i företagsekonomi.

Innehåll

År 1
Marknadsföring I, 7,5 hp*
Nationalekonomi 15 hp
Organisation och ledarskap 7,5 hp*
Ekonomistyrning 7,5 hp*
Varumärken 7,5 hp*
Affärsredovisning 7,5 hp*
Konsumentbeteende 7,5 hp*

År 2
Ekonomisk statistik 15 hp
Handels- och marknadsrätt 15 hp
Internationell ekonomi och handelspolitik 7,5 hp
Marknadskommunikation 7,5 hp*
Internationell marknadsplanering 7,5 hp*
Internationellt företagande och entreprenörskap 7,5 hp*

År 3
Internationell marknadsföringsstrategi 15 hp*
Informationssystem och marknadsföring i nya media 7,5 hp
Vetenskaplig metod: Teori och tillämpning 7,5 hp*
Praktikprojekt 15 hp*
Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15 hp*

* kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi.

HT 2018 (Halmstad, 100%)
  • Anmälningskod 10006
  • Behörighetskrav
    Grundläggande behörighet +
    Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4).
    Eller:
    Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A4).
  • Urvalsregler
    Betyg 66% och högskoleprov 34%.
    Mer information om urvalsregler.
  • Studieavgift
    För sökande med medborgarskap utanför EU/EES och Schweiz:
    Mer information om studieavgift.
  • Programansvar
    Thomas Helgesson
  • Stängd för sen anmälan

Anmälan stängd

Eurekha

Eurekha tilldelades priset som årets ekonomförening 2017 av S.E.R.O - Sveriges Ekonomers Riksorganisation.

Internationella marknadsföringsprogrammet

Praktik utomlands inom programmet

Sidan uppdaterad 2017-11-21