Sök Stäng

När hälsoundervisning blir ohälsosam: En utforskning av orthorexia nervosa i svenska skolor

Det hälsosamma livet har blivit en norm i samhället som kan beskrivas vara underbyggd av moraliska förpliktelser där ungdomar själva anses vara ansvariga för att uppnå hälsa. Denna norm kan ha en negativ inverkan där hälsosamma levnadsvanor (kost och fysisk aktivitet) blir överdrivna och i stället skapar ohälsa. Skolan är därför en viktig arena för att främja hälsosamma levnadsvanor och förebygga besatthet kring hälsa i de hälsorelaterade skolämnena.

Besatthet kring hälsosam kost benämns som Ortorexia nervosa (ON) och är ett outforskat område bland ungdomar. Föreliggande projekt kommer därför att fokusera på att skapa kunskap om hur hälsorelaterade skolämnen som idrott och hälsa samt hem- och konsumentkunskap kan påverka utvecklingen av ortorektiska beteenden hos elever. Detta kommer att uppnås genom att utforska lärares och elevers röster samt kursplanedokument. Dessutom syftar detta projekt till att utveckla ett självrapporterat instrument för att upptäcka ON bland elever. Sådan kunskap behövs eftersom det för närvarande inte finns något sätt att mäta ON bland elever. Dessutom är det okänt hur hälsorelaterade skolämnen påverka utvecklingen av ON.

Specifika syften projektet hanterar är:

  1. Att identifiera de huvudsakliga uppfattningarna om mat, ät- och fysisk aktivitet och hälsa som erbjuds i svenska skolor.
  2. Att utveckla, validera och implementera ett självskattningsformulär för att mäta förekomsten av ortorektiska beteenden bland elever.
  3. Att undersöka vilka informationskällor som ger eleverna kunskap om och förståelse för hälsosam mat, ät- och fysisk aktivitet samt hälsa.

Detta forskningsprojekt kommer att hjälpa skolor att förbättra hälsorelaterad utbildning och stöd för elever i förhållande till ON. Projektet kommer också att påverka elever som upplever (eller är benägna att uppleva) ON, eftersom det kan hjälpa dem att öka medvetenheten om detta framväxande tillstånd och ge dem bättre förutsättningar att hantera ON och be om adekvat hjälp.

Om projektet

Projektperiod

  • 2025-01-01–2028-12-31

Projektledare

Huvudprojektledare

  • Valeria Varea, docent i idrottsvetenskap, Högskolan Dalarna

Lokal projektledare

Andra deltagande forskare

Samverkanspartner

  • Högskolan Dalarna (koordinerande lärosäte)

Finansiärer

  • Vetenskapsrådet

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt