Sök

ROADVIEW – robust automatiserad körning i extremt väder

Komplex miljö och trafikförhållanden har stor inverkan på säkerheten och driften av anslutna och automatiserade fordon (CAV). Vädret påverkar inte bara fordonets prestanda utan även infrastrukturen, vilket ökar risken för kollision och variationer i trafiken. Hittills har de flesta automatiserade fordon i första hand tränats och testats under optimala väder- och vägförhållanden med fri sikt. Systemen måste dock bevisa att de är lika tillförlitliga och exakta under alla väder- och vägförhållanden innan de kan se utbredd acceptans och anammande.

ROADVIEW integrerar ett komplext system av system i fordon som kan utföra avancerad miljö- och trafikigenkänning och förutsägelser och bestämma lämplig handling för en CAV i en verklig miljö, inklusive hårda väderförhållanden. Projektet utvecklar ett inbyggt uppfattnings- och beslutssystem i fordon baserat på förbättrad avkänning, lokalisering och förbättrad objekt-/personklassificering (inklusive utsatta trafikanter). Dess banbrytande innovationer bygger på en kostnadseffektiv multisensorisk uppställning, sensorbrusmodellering och filtrering, kollaborativ perception, testning med simuleringsassisterade metoder och integration och demonstration under olika scenarier och väderförhållanden.

ROADVIEW implementerar det samprogrammerade europeiska partnerskapet ”Connected, Cooperative and Automated Mobility” (CCAM) genom att bidra till utvecklingen av mer kraftfulla, felsäkra, motståndskraftiga och vädermedvetna tekniker. Konsortiet är en perfekt kombination av ledande universitet inom området och forskningsinstitut, högteknologiska små och medelstora företag och starka industriledare. Utöver sin forskningsexpertis tar konsortiets medlemmar med sig en unik portfölj av testplatser och testinfrastruktur, allt från hårdvarutestanläggningar och regn- och vindtunnlar till testbanor norr om polcirkeln.

Högskolan i Halmstad är huvudprojektkoordinator för konsortiet med 15 partner.

Om projektet

Projektperiod

  • 1 september, 2022–31 augusti, 2026

Projektledare

Samverkanspartner

  • Lapland University of Applied Sciences, Finland
  • University of Warwick, Storbritannien
  • Technical University of Ingolstadt, Tyskland
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut, Sverige
  • CEREMA – Centre d’etudes et d’expertise sur les risques l’environnement la mobilite et l’amenagement, France
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Sverige
  • Finnish Geospatial Research Institute, Finland
  • Synthetic Data Solutions AB, Sverige
  • Aurora Snowbox Oy, Finland
  • Sensible 4 Oy, Finland
  • Konrad GmbH, Tyskland
  • Ford Otomotiv Sanayi A. S, Turkiet
  • Canon Research Centre France S.A.S., Frankrike
  • ZF Friedrichshafen AG, Tyskland
  • accelopment Schweiz AG, Schweiz

Finansiärer

  • Horizon Europe

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt