Hälsa, hållbarhet och ansvar
Analyserar hur hälsa och hållbar utveckling behandlas i det svenska utbildningssystemet och i offentlig verksamhet. En tvärvetenskaplig grupp med forskare från disciplinerna, historia, statsvetenskap och utbildningsvetenskap.
Ansvarsfrågan i fokus
Forskargruppen intresserar sig särskilt för utbildningens roll för att utveckla ungas deltagande i ett demokratiskt samhälle. Det är särskilt aktuellt i en tid där alternativa kunskapskällor blir vanligare och där individens ansvar och valfrihet har fått större utrymme. Forskningen har speciellt fokus på skillnader mellan individuellt och samhälleligt ansvar för hälsa och hållbar utveckling.
Aktuella projekt
Hälsa och hållbarhet. Individuellt ansvar eller demokratisk politik?
Deltagare
- Claes Malmberg, professor i naturvetenskapernas didaktik
- Jaana Nehez, adjungerad lektor i utbildningsvetenskap
- Tomas Nilson, universitetslektor i historia
- Ulf Petäjä, universitetslektor i statsvetenskap
- Petra M Svensson, universitetslektor i offentlig förvaltning
- Sara Svensson, universitetslektor i statvetenskap
- Mikael Thelin, universitetslektor i allmändidaktik
- Anders Urbas, universitetslektor i statsvetenskap – sammankallande