Högskolan i Halmstad satsar på e-sport – nytt labb i samverkan med RBU Halland

I lördags invigdes Högskolans nyaste labb. Labbet – som Högskolan startar tillsammans med RBU Halland – är nästa steg i Högskolans satsning på e-sport. I labbet kan personer med funktionsnedsättning utöva e-sport under trygga former. Här skapas också förutsättningar för att bedriva forskning inom området.

Barn med hörlurar framför bildskärm med personer och avatarer från ett dataspel. Foto.

Bild: RBU Halland (ej från invigningen av det nya labbet)

I Sverige är fler än 100 000 ungdomar organiserat aktiva inom e-sport.

Miljoner människor världen över utövar e-sport, och ännu fler tar del av e-sportstävlingar, vilka genomförs i virtuella, elektroniska miljöer. E-sporten omsätter mångmiljardbelopp. I Sverige är fler än 100 000 ungdomar organiserat aktiva inom e-sport.

År 2018 inledde RBU Halland, som är en del av den nationella organisationen Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdom, en satsning på e-sport. År 2021 startade föreningen Projekt e-sport, vilket är ett nationellt treårigt projekt finansierat av Allmänna arvsfonden. För att ta tillvara projektets erfarenheter startades också föreningen Young Gamers.

– Vi ville starta ett spelcafé för våra medlemmar, vilket blev möjligt med hjälp av Länsförsäkringar och Cowab. Det som var tänkt som ett spelcafé har sedan utvecklats till ett e-sportlabb. Tanken är att Högskolan ska kunna använda labbet för att forska kring vilka effekter e-spelandet har på bland annat vår målgrupp, säger Maria Norrman, projektledare Projekt e-sport på RBU Halland.

Den fysiska förmågan

E-sportens snabba tillväxt och det faktum att många ungdomar definierar sig själva som gamers, det vill säga utövare av just e-sport, har väckt intresse hos Högskolans forskare.

– Som idrottsfysiologer är vi bland annat intresserade av att studera hur den fysiska förmågan påverkar e-sportares välmående och prestation. E-sport beskrivs ofta som något som ökar stillasittandet och isoleringen hos utövarna, och där har RBU Halland startat ett intressant projekt där e-sport uppmuntras som gemensam aktivitet för att uppmuntra till rörelse och för att minska barns och ungdomars isolering, säger Charlotte Olsson, docent i idrottsfysiologi.

Forskning om avgörande aspekter

Akademin för lärande, humaniora och samhälle kommer att ansvara för labbet. Akademichef Måns Svensson, professor i rättssociologi, ser positivt på utmaningen:

– Forskningen på Akademin för lärande, humaniora och samhälle (LHS) är inriktad mot lärande, digitalisering och social förändring, vilka alla är avgörande aspekter av den expansiva e-sportskulturen. RBU Hallands satsning belyser högaktuella utmaningar som vi välkomnar till Högskolan. I samarbete med vår samverkansarena DLC (Digitalt laborativt centrum) ser vi stolta framemot att stå som värd för lärosätets insatser och samarbeten kring e-sport de kommande åren, säger han.

Text: Christa Amnell

Publicerad

kontakt

  • Ingen giltig användare vald.

Dela

Kontakt