Högskolan delar ut priser för innovation och ekonomi på Näringslivsgalan

I fredags uppmärksammades företag och entreprenörer under festliga former vid Näringslivsgalan i Halmstad. Högskolan i Halmstad delade traditionsenligt ut Årets innovationspris som i år gick till Mohsen Haj-Bolouri och företaget OnDeMove. Nytt för i år är att Högskolan även delade ut Årets ekonomipris. Först ut att ta emot det nyinstiftade priset blev företaget Rowico.

Syftet med innovationspriset är att uppmärksamma och stärka innovationsföretag som är sprungna ur utbildning och forskning. Företaget ska ha sin huvudsakliga verksamhet i Halmstad med närliggande region och presentera en innovativ lösning på ett stort behov.

Ett porträtt av en person i blå skjorta.

Mohsen Haj-Bolouri och företaget OnDeMove tilldelades Årets innovationspris.

Årets pris delades ut av Högskolans rektor Stephen Hwang, och tilldelades Mohsen Haj-Bolouri och företaget OnDeMove. OnDeMove arbetar aktivt med att göra behovet av hörhjälpmedel mindre stigmatiserat genom en smart produkt som är formgiven på ett attraktivt sätt.

– Att på ett nytänkande sätt förbättra livskvaliteten hos hörselnedsatta har varit vår passion de senaste åren, och att få ta emot Högskolans prestigefyllda innovationspris är ett bevis på att vi har kommit en bra bit vägen, säger en glad Mohsen Haj-Bolouri.

Motivering för Årets innovationspris

Årets innovationspris går till ett företag som arbetar med ett hjälpmedel för alla dem som behöver hjälp att höra lite bättre. En ganska stor andel av befolkningen lever med någon form av hörselnedsättning, och de flesta av oss har nog upplevt hur besvärligt det kan vara när man inte hör. Vår pristagare arbetar aktivt med att göra behovet av hörhjälpmedel mindre stigmatiserat genom en smart produkt som är formgiven på ett attraktivt sätt, så att det ska kännas enklare att kunna få hörselförstärkning när det behövs. Hjälpmedlet har helt enkelt blivit en ”smart pryl”.

Innovatören bakom företaget har utmärkt sig genom osjälviskhet och hjälpsamhet, och har varit till hjälp och stöd för såväl andra företag och entreprenörer som studenter vid Högskolan i Halmstad.

Motivering för Årets ekonomipris

Årets ekonomipris 2021 går till ett familjeföretag som förknippas med namn som Shelton, Prescott, Allison och Bolton.

Med en stark företagskultur som präglas av mod, envishet och detaljkänslighet, och med en beslutsamhet att hålla fast i sina grundvärderingar, har företaget vuxit i 50 år i en bransch som kräver ständig förnyelse av sortimentet.

Med en klar ambition att hålla koldioxidavtrycket så lågt som möjligt lyckas man skapa produkter som präglas av företagets DNA, med design i Halmstad, och som kan användas och älskas i generationer framåt.

Detta görs med mycket god tillväxt och lönsamhet, under ledning av tredje generationens företagare.

Ett stort grattis till en fantastisk värdig vinnare av årets ekonomipris - Rowico Aktiebolag.

Vinnaren av Årets ekonomipris utsedd av studenter

I år delar Högskolan också för första gången ut Årets ekonomipris. Priset uppmuntrar och uppmärksammar framgångsrika företag med god ekonomi och ett balanserat och långsiktigt perspektiv på såväl verksamhetens som omgivande samhälles bestånd och flöden av resurser. Företaget ska ha en positiv ekonomisk utveckling och stor framtidspotential.

I processen att utse vinnaren, som i år är företaget Rowico, har en grupp av sju studenter varit inblandade. En av dem är Timmie Hansson, student vid Högskolans Masterprogram i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt, som uppskattar erfarenheten:

– Jag tycker att det är väldigt positivt att vi studenter får vara med i sådana här samarbeten. Jag tror att näringslivet skulle kunna nyttja den kunskap som studenter besitter i mycket större utsträckning, säger han och fortsätter:

– I arbetet med att ta fram pristagaren har vi varit en grupp studenter från olika ämnesområden. Vi har granskat företag utifrån olika hållbarhetsperspektiv, där ekonomisk hållbarhet har varit i fokus. Jag tror att studentperspektivet är otroligt viktigt. Dagens unga behöver göra sina röster hörda för att vi ska uppnå en hållbar framtid. Då är det inte mer än rätt att det också är vi som väljer ut dem som ska prisas för långsiktigt ekonomiskt tänkande framåt.

Text: Christa Amnell
Bild: Dan Bergmark

Publicerad

kontakt

Dela