Designstudio hälsa, våren 2018
Min mentor
Vi fick i uppgift av LB Inspirera att ta fram en digital tjänst som ska förkorta väntetiden för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Vår idé är ett mentorskap där nyanlända och frivilligarbetare kan hitta varandra.
Projektdeltagare: Johanna Olsson, Matilda Sander, Solei Himmelvid, Simon Axdorph och Filip Henriksson.
Connected Homecare
Färdtjänst är i dag en stor del av brukares vardag, men problem uppstår när transparensen i tjänsten sviktar, vilket leder till att resenärer blir tvingade att vänta i ovisshet på färdtjänstbilen. Med en digital bokningsfunktion där färdtjänstbilar går att följa kan resenärer och dess anhöriga känna sig trygga i bilens ankomsttider. Projektet utfördes på uppdrag av Inclose Solutions AB.
Projektdeltagare: André Carlsson, Frida Larsson, Abdullah Salman, Felicia Stocklassa och Oliver Weberg.
Från vaggan till graven
Uppdragsgivarna vill ha en innovativ designlösning som gör deras statistik och information lättare för en specifik målgrupp att ta till sig av. Uppdragsgivarna vill att designteamet väljer ut en del av rapporten och gör det lättare att nå ut med information i form av en visualisering av specifika delar uppdragsgivarens rapport. Målet är också att väcka reaktion, presentera fakta och att synliggöra de orättvisor som existerar i Halland.
Projektdeltagare: Almedina Tokovic, Carolina Larsson, Gabriel Chamoun, Jonathan Sjöström och Povel Gulin.
Digitalt demensstöd
Vi fick i uppdrag av Geras Solutions att utvärdera och undersöka de befintliga funktionerna i en applikation som de håller på att utveckla. Applikationen innehåller ett digitalt bedömningstest för att se om du visar symptom för demens. Efter undersökning och utforskningfasen insåg vi att de anhöriga bör och vill vara involverade under användarprocessen vilket vi försökte att lösa med olika designlösningar.
Projektdeltagare: Emil Bergström, Fanny Stray, Malin Jademyr och Erik Nguyen.
Trixxa
InClose AB har utvecklat appen Trixxa. Trixxa är i dag en aktivitetsbaserad applikation där grundidén är att samordning och kommunikation ska ske i ett aktivitetsflöde. Vårt uppdrag blev att utveckla Trixxa och få applikationen att fungera som ett dialogverktyg mellan brukare/patienter, anhörigvårdare och vård/omsorgsutförare. Vår lösning blev Trixxa Senior.
Projektdeltagare: Magnus Ericsson, William Hedin, Linda Jivsäter, Linnéa Johansson och Carolin Tynkkynen.
Spelidé
Problemet i vårt uppdrag är att det finns få tjänster som är till för att träna på kommunikation och oskrivna regler i sociala sammanhang för vuxna människor med autismspektrumtillstånd. Vi utvecklade ett koncept där man har en karaktär som går runt i en värld. I världen kan man chatta med andra spelare men även utföra olika uppgifter som handlar om sociala sammanhang.
Projektdeltagare: Petra Ahlqvist Nilsson, Tove Ahlström, Minna Danielson, David Eriksson och Hanna Kron.
Saluta
Saluta Företagshälsa ville ha hjälp med att digitalisera, automatisera och tidseffektivisera sina hälsoblanketter som i dagsläget hanteras manuellt. Designteamets lösning var en digital version av tidigare hälsoblankett där bland annat informationen har strukturerats på ett tydligare sätt och stora delar av blanketten har automatiserats. Målgruppen för denna tjänst var främst företagssköterskorna på Saluta men också ledning och medarbetare på företagen som Saluta arbetar med.
Projektdeltagare: Kajsa Ailm, David Dalsmyr, Amanda Kaikkonen och Benjamin Olsson.