Ansök om pedagogiskt stöd
För att beviljas pedagogiskt stöd måste du först göra en ansökan. Du måste ansöka i god tid för att det ska finnas tid att förbereda stödet inför terminsstart. Sök gärna direkt när du har fått ditt antagningsbesked!
Så ansöker du
Du ansöker om pedagogiskt stöd i systemet Nais, Sveriges nationella administrations- och informationssystem för samordnare. Till din ansökan bifogar du ett intyg från sakkunnig person, till exempel läkare eller logoped, som styrker att du har en funktionsnedsättning. I Nais fyller du i ett webbformulär för att ansöka.
Du kan välja mellan tre metoder för inloggning i Nais:
- Logga in med ditt studentkonto på Högskolan i Halmstad
- Logga in med användaruppgifter från antagning.se
- Logga in med ditt EduID
När ansökan är mottagen kommer en handläggare för pedagogiskt stöd att kontakta dig för att boka ett personligt möte.
Ansök om pedagogiskt stöd i Nais Länk till annan webbplats.
Besked om stöd
Ett besked om pedagogiskt stöd innehåller två delar: beviljat stöd och rekommenderat stöd:
- Beviljat stöd är de insatser som handläggaren för pedagogiskt stöd godkänner och beviljar direkt.
- Rekommenderat stöd är förslag på hur lärare och examinatorer kan anpassa undervisningssituationen och formen för examination för dig på olika kurser. I dessa fall är det alltid examinator på kursen som tar beslut om vilka justeringar som är möjliga att göra utifrån lärandemålen för kursen.
Om ditt behov av stöd förändras under studietiden, ansvarar du som student själv för att anmäla det till handläggaren för pedagogiskt stöd. Det gäller både om du upplever ett behov av ytterligare stöd eller om stödet kan avslutas.
Kontakt
-
Susanne Lindén
-
Handläggare för studenter med funktionsnedsättning
-
035-16 78 41