Sök

Med solen som drivkraft för en mer hållbar framtid

Vad drömmer du om att göra i framtiden? Vill du vara med och skapa en mer hållbar värld, träffa vänner för livet och få fantastiska upplevelser? Det är precis vad en grupp ingenjörsstudenter vid Högskolan i Halmstad fick vara med om under 2018 och 2019!

Halmstad University Solar Team 2018–2019 (HUST) bestod av ungefär trettio studenter som med gemensamt blod, svett och tårar, kombinerat med mycket skratt och många erfarenheter, arbetade med att bygga en soldriven bil. De ställde upp i Bridgestone World Solar Challenge, världens största tävling för solbilar, där de genom den australiensiska öknen, från Darwin i norr till Adeleide i söder. Linn Persson är en av de som rattade tävlingsbilen:

– Vi är fyra förare och jag är enda tjejen. Både bil- och ingenjörsbranschen är mansdominerade, och därför är det extra viktigt för oss att åtminstone en av våra förare är tjej. Vi vill visa att alla kan bli ingenjörer, och att alla kan göra sådana här saker, oavsett kön. Jag tycker att det är jättekul att få den här chansen, och det är en stor ära att representera HUST, säger Linn Persson.

Futuristisk bil som kör genom en öken. Foto.

Så här kan bilen komma att se ut när den är färdig.

Siktet inställt på att förändra världen

Studenterna i HUST, som alla läser på Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan, har högt satta mål.

– Vi vill vinna tävlingen, och det har vi stora chanser att göra, men vi nöjer oss inte med det. Målet är att förändra bilindustrin, och att på det sättet kunna bidra till en mer hållbar framtid, säger Adam Jisland, projektledare för HUST, och fortsätter:

– För att nå våra långsiktiga mål tror vi att HUST behöver leva kvar, även efter årets tävling. Vi siktar på att göra ett bestående avtryck på Högskolan, och vår förhoppning är att även framtida studenter ska vilja arbeta med att ta fram nya modeller av HUST-bilen. Tävlingen i Australien körs vartannat år, och sen finns det race i USA, Sydafrika och Chile där emellan, så om man vill kan man tävla åtminstone en gång om året. Jag drömmer om att kunna ta med mig mina barnbarn till Högskolan någon gång i framtiden och visa dem alla HUST-bilarna.

”Vi vill vinna tävlingen, och det har vi stora chanser att göra, men vi nöjer oss inte med det. Målet är att förändra bilindustrin, och att på det sättet kunna bidra till en mer hållbar framtid.”

Adam Jisland

Ett omfattande projekt

Studenterna i HUST lägger ner mycket tid på projektet, och deras engagemang går inte att ta miste på.

– Projektet ger otroligt mycket, både nu och på sikt. Vi brukar jämföra HUST med en utbildning vid sidan av den vanliga, för vi lär oss så mycket. Det är också en fördel att vi fortfarande befinner oss inom utbildningen och den akademiska världen, för den är ganska förlåtande. Vi tillåts att prova oss fram och kanske vricka foten lite ibland utan att det är någon katastrof. Det är en bra plattform för utveckling, säger Adam Jisland.

Linn Persson håller med:

– Man kan nästan säga att HUST är vår kärleksbebis. Vi lever och andas HUST. Projektgruppen umgås nästan hela tiden, och arbetet har verkligen gjort att vi har kommit nära varandra. Vi har fått ta väldigt mycket ansvar för projektet och driva mycket själva, och det är en spännande och nyttig process. Vi skapar grunden för någonting som vi verkligen tror på, och som kommer att göra nytta i framtiden, både för oss själva och för vår omvärld. Vi jobbar med innovationer och med hållbarhet, och vi tillämpar alla våra kurser i det här projektet. Det är ledarskap. Det är hållfasthet. Det är mekanik. Det är projektledning. Det är allt. Det är väldigt nyttigt att få testa på det i en trygg miljö i skolan innan vi kastas ut i det i arbetslivet, fyller hon i.

”Man kan nästan säga att HUST är vår kärleksbebis. Vi lever och andas HUST.”

Linn Persson

Nära relationer till lärare och klasskamrater

Linn Persson, Adam Jisland och de andra studenterna i projektgruppen studerar på Utvecklingsingenjörsprogrammet. Programmet ger en bred bas med en unik helhetssyn på teknik, ekonomi och samhällsfrågor. Studenterna utvecklar kunskaper om produktutveckling, entreprenörskap och innovationsledning. Högskolan i Halmstad är känd för sina små studentgrupper, där studenterna har möjlighet att få personlig kontakt med lärarna.

– Lärarna som undervisar på programmet är otroligt bra. Jag har fått en ganska nära relation till mina lärare. De kommer in i projektrummen, ställer frågor, diskuterar, ger en klapp på axeln, och verkligen handleder en framåt. Har man en fråga är det lätt att ställa den, säger Adam Jisland.

– Jag jämför med kompisar som pluggar på andra högskolor och universitet, och som berättar att de nästan inte har någon kontakt med lärarna alls. Här är det precis tvärt om. Lärarna vet vem jag är och de vet hur jag funkar och det är en väldigt stor fördel, säger Linn Persson.

Det är inte bara lärarna som studenterna får bra kontakt med. I klasserna är det också mycket god sammanhållning.

– I de olika kurserna jobbar vi mycket i grupp, och det har gjort att jag har lärt känna många nya vänner. Just nu är vi ungefär 150 studenter på Utvecklingsingenjörsprogrammet, fördelat på tre klasser, och jag kan allas namn, berättar Linn Persson.

En ung man och en ung kvinna i blå pikétröjor. Foto.

Adam Jisland och Linn Persson

Utvecklingsingenjörer är eftertraktade på arbetsmarknaden

När studenterna på Utvecklingsingenjörsprogrammet tar examen väntar arbetsmarknaden på dem. Både Linn Persson och Adam Jisland har knutit kontakt med potentiella arbetsgivare redan under utbildningen.

– Det vi får lära oss tillämpar vi ofta i praktiken, i projekt knutna till olika företag. Vi skapar väldigt mycket kontakter. Jag har till exempel redan fått ett erbjudande från ett internationellt företag som vill att jag ska göra mitt examensarbete tillsammans med dem. Framtiden känns jättespännande. Vi är eftertraktade på arbetsmarknaden. När vi kommer ut härifrån har vi valmöjligheter, och det är en väldigt häftig känsla, avslutar Linn Persson med ett stort leende.

uppdaterad

Kontakt

Dela