Masterprogram i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt
Som ekonom kan du fördjupa och bredda dina kunskaper om företags strategiska utveckling från idé till etablering och tillväxt. Masterprogram i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt tränar dig på att identifiera, utvärdera och dra nytta av internationella expansionsmöjligheter.

Om utbildningen
Vad läser du inom programmet?
Masterprogram i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt fördjupar och breddar dina kunskaper inom strategi, marknadsföring, entreprenörskap, innovation, internationalisering, tillväxt och hållbar utveckling med mera. Du får också träna upp din förmåga att lösa den typ av problem som kan uppstå under ett företags utveckling.
Under programmets första år läser du antingen inriktningen internationell marknadsföring eller strategisk ledning. Andra året fördjupar du dina kunskaper ytterligare inom strategi och entreprenörskap, två nyckelbegrepp i det moderna företaget. Du kommer att utveckla ditt analytiska och strategiska tänkande genom både teoretisk förståelse och praktisk tillämpning.
Utbildningen genomförs på engelska och du läser tillsammans med internationella studenter.
Specialisera dig med valbar inriktning
På inriktningen internationell marknadsföring tränar du på att analysera möjligheter och begränsningar på den internationella marknaden. Det innebär kunskaper om både kulturella och företagsstrategiska förutsättningar, vilket ökar din kompetens och förmåga att agera professionellt i framtida internationella kontakter.
På inriktningen strategisk ledning tränar du i stället på att förstå och hantera affärsutveckling och förändringsprocesser från ett ledningsperspektiv. Det kan gälla interna förändringar i organisationen i samband med företagets tillväxt såväl som förändringar i företagets omvärld, i takt med branschens utveckling och den ökad ekonomiska globaliseringen. Strategiskt tänkande är av central betydelse för alla företags ledning.
Programmets innehåll
Nedanstående kurser ingår i utbildningsprogrammet med start HT22. Klicka på länkat kursnamn för att söka fram aktuell kursplan med kurslitteratur. Observera att du behöver skrolla nedåt på sidan du kommer till för att hitta kursplanen.
Samtliga kurser ingår i huvudområdet företagsekonomi.
År 1
- Strategiskt entreprenörskap, 7,5 hp
- Internationell tillväxt och affärsutveckling, 7,5 hp
- Forskningsdesign och metoder, 7,5 hp
- Ledning av innovationsprojekt, 7,5 hp
- Internationell marknadskommunikation, 7,5 hp
- Strategisk förnyelse och förändring, 7,5 hp
Inriktning Strategisk ledning:
Inriktning Internationell marknadsföring:
- Internationella marknadsföringsstrategier, 7,5 hp
- Forskningens frontlinjer i internationell marknadsföring, 7,5 hp
År 2
- Forskningens frontlinjer i internationellt entreprenörskap, 7,5 hp
- Industriell marknadsföring, 7,5 hp
- Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi, 30 hp
- Klassisker i företagsekonomi, 7,5 hp
- Avancerade metoder och publicering inom företagsekonomi, 7,5 hp
Innovativa miljöer, metoder och verktyg
Utbildningen på Högskolan i Halmstad präglas av vår profilering som det innovationsdrivande lärosätet. Här har du tillgång till moderna studiemiljöer och en framtidsorienterad utbildning.
Din akademiska bakgrund
Utbildningen vänder sig till dig som har en kandidatexamen inom företagsekonomi eller motsvarande,
samt Engelska 6.
Efter utbildningen
Examen
Utbildningen leder fram till en masterexamen i företagsekonomi.
Vad kan du jobba med?
Masterprogram i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt förbereder dig för en framtid som till exempel affärsutvecklare, företagsledare eller liknande.
Studera utomlands
Du kan genomföra en del av utbildningen utomlands, till exempel genom Högskolans utbytesavtal med lärosäten i och utanför Europa. Kontakta gärna programansvarig innan programmet börjar, om du vill studera utomlands.
Möt våra studenter och våra tidigare studenter
%20(2)%20studiebesok-getinge-002.jpg)
Samverkan bidrar med nya perspektiv
Varje år sedan mer än 15 år tillbaka besöker civilekonomstudenter med inriktning Internationell marknadsföring företaget Getinge AB.

Samverkan kring internationalisering
På plats för redovisning fanns – förutom studenter från jordens alla hörn – också representanter från företagen 365id och Micropol.
Studenter och företag i samverkan kring internationalisering
Kontakt
- Frågor om studier – kontakta studie- och karriärvägledning
- Behörighet, urval, antagning och övriga frågor – kontakta Servicecenter
- Frågor om utbildningens innehåll – kontakta programansvarig: du hittar kontaktuppgifter i rutan med utbildningsinfo.
Mer information
Vi vill göra våra program bättre!
Vi vill att du ska få en så bra utbildning som möjligt! Därför gör vi varje år en uppföljning av alla våra program. Där tar vi fram förslag på vad som kan bli bättre, bland annat utifrån vad våra studenter tycker om sina kurser och sin utbildning. Du kan läsa mer om hur det går till här:
Uppföljning program
Var sjätte år gör vi också en större utvärdering av varje program. Du hittar dessa utvärderingar här:
Utvärdering program
Nivå:
Avancerad nivå
Anmälningskod:
10004
Behörighetskrav:
Kandidatexamen inom företagsekonomi eller motsvarande samt Engelska 6.
Urvalsregler:
Urval görs på grundval av behörighetsgivande utbildning.
Mer information om urvalsregler.Undervisningstid:
Dagtid
Studieavgift:
För sökande med medborgarskap utanför EU/EES och Schweiz: Mer information om studieavgift
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Nivå:
Avancerad nivå
Anmälningskod:
10005
Behörighetskrav:
Kandidatexamen inom företagsekonomi eller motsvarande samt Engelska 6.
Urvalsregler:
Urval görs på grundval av behörighetsgivande utbildning.
Mer information om urvalsregler.Undervisningstid:
Dagtid
Studieavgift:
För sökande med medborgarskap utanför EU/EES och Schweiz: Mer information om studieavgift
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.