Sök personal
Sök bland våra professorer, lärare och övriga medarbetare
Personal vid Högskolan
Tomas Wedin
Universitetslektor
(
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
)
Arbetar med
Lektor i statsvetenskap
Jag är forskare vid Högskolan i Halmstad och associerad forskare vid École des hautes en sciences sociales (EHESS) i Paris. Mina forskningsområden är politisk teori och det politiska tänkandets historia. I mitt pågående projekt koncentrerar jag mig på samtida debatter om mänskliga rättigheter, jämlikhet och den territoriella statens roll, med särskilt fokus på franskt politiskt tänkande. Jag är särskilt intresserad av fyra tänkare: Claude Lefort, Marcel Gauchet, Pierre Manent samt Hannah Arendt. Utöver mitt huvudprojekt skriver jag om den historiska vändningen inom mänskliga rättigheter. Tillsammans med två kolleger är jag även redaktör för en antologi om ideologikritik för Studentlitteratur. I min avhandling The Aporia of Equality (2018) analyserar jag omvandlingarna av utbildningssystemet i Sverige under efterkrigstiden. Jag har även efter min disputation fortsatt att intressera mig för utbildningsfrågor. Jag har bland annat skrivit om bildning samt arbetar i nuläget på ett bidrag till ett temanummer om jämlikhet och utbildning för en av Tysklands ledande utbildningsteoretiska tidskrifter, Zeitschrift für Pädagogik.
Nyckelord: politisk teori; politisk historia; historieteori; svensk samtidshistoria; modern idé- och lärdomshistoria; mänskliga rättigheter; ideologi; utbildningsfilosofi; bildning.
Senaste publikationer (urval):
Johanson Wilén, Tomas Wedin, and Carl Wilén [eds.]. Ideologikritik: en introduktion. Lund: Studentlitteratur, 2021.
Wedin, Tomas. “Educational Equality: A Politico-Temporal Approach”. Journal of Philosophy of Education 53, no. 2 (2019): 248-272.
Wedin, Tomas, and Carl Wilén. “Ancient equality against modern democracy: resources of critique in Hannah Arendt and Ellen Meiksins Wood”. Distinktion: Journal of Social Theory 21, no. 1 (2020): 19-45.
Wedin, Tomas. The Aporia of Equality: A historico-political approach to Swedish educational politics 1946-2000. Göteborg: Göteborgs universitet, 2018.