Sök

Virtuella lärmiljöer testades i Båstad

Tanken med workshopen i Båstad var att de lärare som har funderat på hur man kan använda virtual reality i klassrummet ska känna att den tekniska tröskeln blir lägre. Ambitionen att VR ska bli ett lättillgängligt verktyg för lärarna höll hela vägen och deltagarna från Skellefteå och Malmö var nöjda med att få testa det som de först tyckte lät svårt, men som visade sig vara ett rimligt verktyg att lära sig och dra nytta av i klassrummet.

”Vi ville visa hur lärarna själva kan bygga upp miljöer i VR som är relevanta för undervisningen.”

Emma Edstrand, projektledare, Högskolan i Halmstad

Behöver inte vara it-tekniker

Det blev både roliga och inspirerande dagar i Båstad där forskningsprojektet VRiS (Virtuella lärmiljöer som stöd för elevers kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmålet) fick besök av speciallärare från Skellefteå kommun, som ville veta mer om hur projektet arbetar med att utveckla undervisningen med Virtual Reality.

– Att träffa så många duktiga och kompetenta människor som har helt andra kunskaper än en själv har också många tips på program, appar och hur man kan jobba med det, säger Lena Andersson, speciallärare, Skellefteå kommun.

Projektledare Emma Edstrand berättar hur samarbetet mellan VR-designer, IKT-pedagog, lärare och forskare gör att arbetet med att sänka den tekniska tröskeln blir mer framgångsrik.

– Vi ville visa hur lärarna själva kan bygga upp miljöer i VR som är relevanta för undervisningen, säger Emma Edstrand.

Deltagaren Monica Olsson, speciallärare i Skellefteå kommun bekväftar att workshopen hjälpt henne att konkret förstå hur VR fungerar.

– Det här som jag har lärt mig nu att man inte behöver vara någon IT-tekniker eller IT-expert för att skapa VR-miljöer, utan jag kan faktiskt skapa själv. För det finns ju färdigt, men i vår bransch så handlar det om anpassning och det här jag verkligen tagit till mig, säger Monica Johansson.

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt