Ingela Mauritzon, doktorand

Ingela Mauritzson forskar på hur organisationer inom hälso- och sjukvården hanterar motsägelsefulla krav vid införandet av AI. Med paradoxteori som ramverk studerar hon hur medicintekniska företag, vårdaktörer och regulatoriska organisationer navigerar spänningar som kan forma, bromsa eller möjliggöra adoptionsprocessen. Syftet är att öka förståelsen för hur AI tas i bruk i komplexa system och hur institutionella och känslomässiga dynamiker påverkar processen över tid.

Porträtt av en leende person med långt hår. Foto

Forskarutbildningsämne: Innovationsvetenskap

Mobil: 076-0740980

E-post: ingela-christina.mauritzon@hh.se

Verksamhet/företag: Fabola AB

Mentor: Jonas Mauritzon

Huvudhandledare: Magnus Holmén, professor i innovationsvetenskap, Högskolan i Halmstad

Biträdande handledare: Magnus Holmén, professor i innovationsvetenskap, Högskolan i Halmstad, Lars Nordgren, professor i hälsovetenskap, Högskolan i Halmstad, Petra Svensson, universitetslektor på Akademin för lärande, humaniora och samhälle, Högskolan i Halmstad

Publikationer

I Mauritzon, M Holmén, L Nordgren (2025) Paradoxical by Design: Notified Bodies and AI Adoption in Conformity Assessment Academy of Management Proceedings 2025 (1), 20688, 2025

QY Leong, VV Lee, WY Ng, S Vijayakumar, NY Lau, I Mauritzon, A Blasiak, D Ho (2024) Older Adults’ Perspectives and Experiences With Digital Health in Singapore: Qualitative Study JMIR Human Factors 11 (1), e58641 5 2024

I Mauritzon, M Blom, C Borna, K Ivarsson (2016) Attending physicians believe that hospitalized patients are treated at the appropriate level of care: A qualitative study International Journal of Healthcare Management 9 (4), 219-224, 2 , 2016

A Myredal, I Mauritzon, M Blom, K Ivarsson (2016) Many people over 80 years had been able to get care outside the hospital Lakartidningen 113, DTAE-DTAE, 1, 2016

I Mauritzon, K Ivarsson, B Nilsson, F Jonsson, (2015) Patient Perceived Quality at a Southern Swedish Emergency Room Correlates Poorly with Employees’ Perceptions of Patient Experiences, Advances in Education Sciences Volume 10, 622

Publicerad

Uppdaterad


Dela