Andrum

På campus finns ett mysigt rum för lugn, stillhet, tystnad, meditation och bön som du kan använda om du vill. Vi kallar platsen för vårt andrum.

Kvinna med långt, brunt och lockigt hår sitter och blundar på en äng i solljuset. Foto.

Meditationsövningar

Tre medvetna andetag (20–30 sekunder)

  • Sätt dig till rätta på en stol med fötterna i golvet. Sträck på dig och slut ögonen.
  • Du behöver inte andas på något speciellt sätt utan bara observera vilka kroppsliga upplevelser de tre andetagen för med sig: i näsan, bröstkorgen eller i magen. Du kan också känna andetaget som helhet: inandningen, den korta pausen och hela utandningen.
  • Öppna ögonen och fortsätt din dag med förnyad närvaro.

Andrum (3 minuter)

  • Börja med att sätta eller lägga dig i en bekväm och vilsam position.
  • Uppmärksamma under cirka en minut vad som händer här och nu: ljud, tankar, synintryck, känslor, förnimmelser i kroppen. Låt uppmärksamheten vara lika vid som himlen och prova att låta allt vara som det är.
  • Fokusera på andningen, och följ några andetag in och ut, under en minut. När uppmärksamheten vandrar iväg för du tillbaka den till andningen, om och om igen.
  • Vidga nu ditt fokus från andningen till hela kroppen. Känn förnimmelser i kroppen från topp till tå. Du kanske kan känna kontakten med det du sitter eller ligger på, känna luften mot ansiktet, kontakten mellan fötterna och golvet och liknande.
  • Öppna ögonen och fortsätt din dag med förnyad närvaro.

Kroppsskanning (5 minuter)

  • Hitta en så lugn plats som möjligt. Sitt upprätt och avslappnat eller ligg på rygg i en bekväm ställning, till exempel på en säng eller en yogamatta.
  • Följ några andetag och börja sedan upptäcktsresan genom kroppen, där du skannar av/uppmärksammar kroppsdel för kroppsdel från tårna och upp till huvudet. Fokusera på vad du känner och förnimmer, till exempel stickningar, domningar, värme, kyla eller kanske ingenting. Det viktiga är inte upplevelserna utan din uppmärksamhet här och nu.
  • Börja med att känna in tårna på vänster fot, därefter höger. Fortsätt med båda fotsulorna, hela fötterna, underbenen, knäna, låren, bäckenet, magen och nedre delen av ryggen, bröst och övre delen av ryggen. Händer, armar, axlar. Hals, nacke och huvudet.
  • Avrunda med att känna kroppen som helhet, och fokusera allra sist på några andetag.

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt