Studentkonto
Som student på Högskolan har du ett personligt studentkonto som du behöver för att kunna registrera dig på kurser och delta i undervisning. Du skaffar ditt studentkonto i samband att du registrerar dig på din första kurs. Med studentkontot följer inloggningsuppgifter till olika system och verktyg. Studentkontot är knutet till dig som person och ska användas för eget bruk i studierna.
Ändra eller återställ lösenordet till studentkontot
Här kan du se hur du ska göra om du har glömt lösenordet till ditt studentkonto eller om du vill byta lösenord.
Så återställer du lösenordet
- Har du inloggningsuppgifter till antagning.se eller ett eduID?
Då kan du själv återställa lösenordet till ditt studentkonto.
Återställ lösenordetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Har du glömt din inloggning till antagning.se eller ditt eduID?
Då kan du begära en ny aktiveringskod, men det är bara om du inte kan logga in med dina inloggningsuppgifter till antagning.se eller med ditt eduID. Koden postas då till din folkbokföringsadress, vilket gör att det dröjer innan du kan logga in.
Begär en ny aktiveringskod (postas till din folkbokföringsadress)
Så byter du lösenord till studentkontot
När du vill byta lösenord kan du enkelt göra det själv i Helpdesk.
- När du är inloggad i Helpdesk, välj ”Hantera lösenord” och sedan ”Byt lösenord” i menyn.
- Skriv in ditt nuvarande lösenord och det lösenord som du vill byta till. Klart!
Helpdesk
Mejl
På Högskolan kan du som student välja om du vill använda den studentmejl som du får av oss eller om du hellre vill att vi kontaktar dig via din privata mejladress. Du gör ditt val enkelt i Studentladok genom att uppdatera dina kontaktuppgifter och fylla i den mejladress som du vill att Högskolan ska använda för att kontakta dig.
Så loggar du in på din studentmejl
Användarnamn: din mejladress ”användarnamn@student.hh.se” (till exempel nistut18@student.hh.se)
Lösenord: lösenordet till ditt studentkonto.
Studentmejl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Inställningar för inloggning i studentmejlen
- Du får en fråga om du vill minska antalet gånger du behöver logga in. Använder du din egen dator eller mobil kan du säga ja för att minska antalet gånger du behöver logga in. Använder du en publik enhet bör du välja nej.
- Gå igenom informationsguiden genom att klicka dig vidare med pilen till höger. På sista sidan behöver du bocka i en ruta för att bli klar med guiden.
- Nu visas startsidan för Office 365.
- Välj ”Outlook” för att komma åt din mejl.
- Välj vilket språk du vill använda (svenska är förvalt). Välj också rätt tidszon. Är du i Sverige ska du välja ”UTC +1, Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm”. Tidsinställningen är viktig för att din kalender ska visa rätt tid.
- Nu kan du komma i gång med din studentmejl!
Microsoft Office 365
Högskolan använder Microsoft Office 365 för mejl. Din inkorg omfattar 50 GB och mejlbilagor kan vara upp till 100 MB stora. Förutom att använda mejlkontot för just mejl behöver du även kontot för att kunna logga in på Högskolans skrivare och skriva ut. I Office 365 får du även tillgång till Office-program.
För att inte missa viktig information är det bra om du direkt när du har skapat ditt studentkonto och registrerat dig på din första kurs även uppdaterar dina kontaktuppgifter i Studentladok. Det gör du under ”Mina uppgifter”. Där ska du välja vilken mejladress som du vill att Högskolan ska kontakta dig via, det kan vara din student.hh.se-adress eller en privat adress om du hellre vill använda en sådan.
Du kan också vidarebefordra mejl från din hh.se-adress till en annan adress.
Inbyggd e-postapp på Android
På grund av en ändring i Office 365, Outlook kan det visas en en uppmaning att godkänna säkerhetsinställningar i den inbyggda mejlappen på Android. Vill man inte godkänna detta går tyvärr inte mejlappen att använda till Office365. Enligt Microsoft ska man då använda Outlook-appen i stället.
Wifi (eduroam)
När du kopplar upp dig trådlöst på campus rekommenderar vi dig att använda vårt trådlösa nätverk eduroam. Det finns i stort sett på hela campus i Halmstad och Varberg.
Inloggning till wifi (eduroam)
Användarnamn: dittanvändarnamn@hh.se (t ex nistut18@hh.se)
Lösenord: ditt unika lösenord till just eduroam.
Glömt lösenordet?
- Hitta ditt wifi-lösenord i Helpdesk genom att klicka på:
- Hantera lösenord
- Lösenord till eduroam
- Ögonsymbolen.
Ändra lösenordet?
- Ändra ditt wifi-lösenord i Helpdesk genom att klicka på:
- Hantera lösenord
- Lösenord till eduroam
- Skapa nytt lösenord till eduroam
Tänk på att du måste uppdatera lösenordet på dina olika enheter om du har sparat lösenordet till wifi där innan du kan använda eduroam på enheten igen.

Eduroam på andra platser
Eduroam finns också på många andra platser, till exempel flygplatser och järnvägsstationer i Sverige samt universitet och högskolor runt om i världen. Laddar du ner appen Eduroam i Google Play eller App Store kan du se var eduroam finns.
Platser med eduroam i Sverige Länk till annan webbplats.
Anslut till wifi – dator (PC och Mac)
För att kunna ansluta till wifi via din dator måste du först göra inställningar i datorn.
1. Ladda ned installationsfilen och välj den installationsfil som passar just din plattform.
Ladda ned installationsfil till eduroam Länk till annan webbplats.
2. När filen är nedladdad, kör programmet och följ instruktionerna.
Anslutningsproblem Android
På vissa Androidtelefoner behöver du installera Eduroams app för att kunna ansluta till vårt wifi.
- Hämta appen Eduroam CAT i Google play och starta appen.
- Appen bör själv hitta Halmstad University. Om det inte fungerar väljer du ”Manual search” och skriver Halmstad.
- Välj ”Install” och ”Yes” när appen frågar om du vill installera profilen.
- Fyll i ditt användarnamn och lösenord.
- Nu är du uppkopplad på Högskolans wifi.
Personligt lagringsutrymme
Genom ditt studentkonto får du också ett personligt lagringsutrymme på 200 MB på Högskolans servrar. Det är där du bör spara dina dokument och filer. För att nå ditt personliga lagringsutrymme på en av Högskolans datorer öppnar du File explorer och sedan ser du disken med ditt användarnamn längre ned i listan. Du kan även nå filerna via en webbläsare när du är uppkopplad på wifi.

Säkert sätt att spara filer
Sparar du dina filer i ditt personliga lagringsutrymme kan du vara säker på att filerna finns kvar nästa gång du vill komma åt dem och du kommer åt filerna oavsett vilken av Högskolans datorer du loggar in på. Spara inte filer direkt på Högskolans stationära datorer eftersom du inte kan vara säker på att de finns kvar nästa gång. Det sker inte någon säkerhetskopiering eller annan arkivering på lokala datorer. I Helpdesk kan du se hur mycket utrymme du har kvar och där kan du även be IT-support (via Helpdesk) om extra utrymme när du arbetar med något som tar mer plats, till exempel ett examensarbete.
Rädda försvunna eller trasiga filer
Om en fil som skulle försvinna från ditt lagringsutrymme eller gå sönder har du chans att få tillbaka filen eftersom det varje natt tas en säkerhetskopia av ditt lagringsutrymme. Skicka ett IT-support-ärende via helpdesk om du vill ha hjälp med att rädda dina filer.
I ärendet måste du ange:
- Vilka filer som du vill få återskapade
- I vilken mapp filerna låg
- Vilket datum som filen/filerna gick förlorade
Åtkomst till filerna via wifi
Du kan även komma åt dina sparade filer när du är uppkopplad på wifi genom att logga in med ditt studentkonto via en webbläsare.
Logga in till dina filer Länk till annan webbplats.
Flera studentkonton
Om du har tillgång till flera studentkonton har du också flera lagringsutrymmen. Det är dock inte möjligt att ha mer än en anslutning aktiv till lagringsutrymmet samtidigt. Vill du kopiera filer mellan olika konton måste du logga in till lagringsutrymmet via en webbläsare enligt ovan.
Studentladok
Studentladok använder du bland annat för att se dina resultat, registrera dig på kurser och anmäla dig till tentor.
Så loggar du in i Studentladok
- Gå till Studentladok.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Klicka sedan på knappen ”Inloggning via ditt lärosäte / Access through your institution”.
- Skriv in Halmstad University i fältet ”Find your institution” för att komma till inloggningssidan för Högskolan i Halmstad.
- Användarnamn: ditt användarnamn för studentkontot, till exempel nistut20.
- Lösenord: lösenordet till ditt studentkonto, som du själv valde när du skapade kontot.
Uppdatera kontaktuppgifter
När du loggar in i Studentladok första gången är det viktigt att du uppdaterar dina kontaktuppgifter och fyller i den mejladress som du vill att Högskolan använder för att kontakta dig så att du inte missar viktig information.
Om du studerade vid ett annat lärosäte innan du började på Högskolan i Halmstad kan du ha mejladressen till ditt förra studentkonto registrerad i Studentladok. Om du inte vill få information skickad till det gamla kontot måste du uppdatera mejladressen i Studentladok. Det gör du under ”Mina uppgifter”.
Videon ger dig en introduktion till Studentladok.
Blackboard (lärplattform)
Högskolan använder lärplattformen Blackboard för webbaserad undervisning och det är i Blackboard som du hittar ditt kursmaterial.
Så loggar du in i Blackboard
Inloggningssidan är gemensam för alla dina kurser i Blackboard.
- Gå till Blackboard
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Användarnamn: ditt användarnamn för studentkontot, till exempel nistut20.
- Lösenord: lösenordet till ditt studentkonto.
Kan du inte se din kurs i Blackboard?
Om du inte kan se din kurs i Blackboard kan det bero på att du inte är registrerad på kursen. Logga in i Studentladok och kontrollera så att du verkligen är registrerad. Om du inte är registrerad kan du höra av dig till Servicecenter på servicecenter@hh.se.
Studentladok Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Blackboard fungerar bäst på dator
Du bör se till att ha tillgång till en dator när du studerar. Blackboard fungerar bäst på dator (PC eller Mac spelar ingen roll) och med de allra flesta webbläsare som till exempel Firefox, Safari och Chrome.
Appen saknar vissa funktioner
Blackboard finns också som app för Iphone, Android och Windows phone men du ska vara medveten om att du inte kan bedriva dina studier fullt ut genom att enbart använda din telefon eller surfplatta. Vissa funktioner finns nämligen inte i appen.
Vill du använda appen som ett komplement kan du ladda ned appen Blackboard där appar finns och sedan söka på Högskolan i Halmstad.
Studentkonto för grupper, projekt och föreningar
Du kan få och dela studentkonton med andra studenter vid till exempel examensarbeten och projektarbeten. Även studentföreningar har möjlighet att få ett gemensamt konto med en gemensam mejladress.
Om du har ett projekt eller en förening som behöver ett gemensamt konto kan du be om det via Helpdesk.
Dessa konton, med tillhörande mejl, tas bort när behovet har upphört. Kontot kan mejlas i förväg, alternativt kontaktas lärare/projektmedlemmar etc.
Information i hemkatalog och mejl sparas i minst ett år efter att kontot har stängts.
Stänga studentkonto
Ditt personliga studentkonto tas bort när du inte längre är aktiv student. Eftersom du behöver kontot för att kunna anmäla dig till omtentor och för att hämta uppgifter från Studentladok dröjer det något innan kontot stängs.
Kontot tas bort när du inte har varit registrerad student under en hel termin. Du som har anmält studieuppehåll eller är registrerad för utlandsstudier ska ha kvar ditt konto utan att det stängs under tiden du är tillfälligt frånvarande.
Du får information minst 14 dagar innan ditt konto tas bort via mejl till din högskoleadress och till den mejladress som finns registrerad i Studentladok. Information och filer som finns i din hemkatalog och mejl sparas i minst ett år efter att kontot har stängts.