Studentkonto

Som student på Högskolan har du ett personligt studentkonto som du behöver för att kunna registrera dig på kurser och delta i undervisning. Du skaffar ditt studentkonto i samband att du registrerar dig på din första kurs. Med studentkontot följer inloggningsuppgifter till olika system och verktyg, e‑post, wifi, personligt lagringsutrymme och möjlighet att ladda ned programvaror. Studentkontot är knutet till dig som person och ska användas för eget bruk i studierna.

Glömt lösenord till studentkontot

Om du kommer ihåg dina inloggningsuppgifter till antagning.se eller ditt eduID kan du själv hämta ut inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto.

Ändra lösenord till studentkontot

  • Logga in i Helpdesk.
    Helpdesk
  • Välj Hantera lösenord och Byt lösenord i menyn.
  • Skriv in ditt nuvarande lösenord och det lösenord du vill byta till.
  • Klart!

E-post

Högskolan använder Microsoft Office 365 för e-post. Din brevlåda omfattar 50 GB och e-postbilagor kan vara upp till 100 MB stora. Förutom att använda e‑postkontot för just e-post behöver du även e-postkontot för att kunna logga in på Högskolans skrivare och skriva ut. I Office 365 får du även tillgång till Office-program.

Så loggar du in på ditt e-postkonto

Användarnamn: din e-postadress ”användarnamn@student.hh.se” (till exempel nistut18@student.hh.se)

Lösenord: lösenordet du valde när du skapade ditt studentkonto.

E-postkontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Programvaror som ingår i Office 365

Inställningar du behöver göra första gången

  • Du får en fråga om du vill minska antalet gånger du behöver logga in. Använder du din egen dator eller mobil kan du säga ja för att minska antalet gånger du behöver logga in. Använder du en publik enhet bör du välja nej.
  • Gå igenom informationsguiden genom att klicka dig vidare med pilen till höger. På sista sidan behöver du bocka i en ruta för att bli klar med guiden.
  • Nu visas startsidan för Office 365.
  • Välj ”Outlook” för att komma åt din e-post.
  • Välj vilket språk du vill använda (svenska är förvalt). Välj också rätt tidszon. Är du i Sverige ska du välja ”UTC +1, Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm”. Tidsinställningen är viktig för att din kalender ska visa rätt tid.
  • Nu kan du komma i gång med din e-post!

För att inte missa viktig information är det bra om du direkt när du har skapat ditt studentkonto och registrerat dig på din första kurs även uppdaterar dina kontaktuppgifter i Studentladok. Där ska du välja vilken e-postadress du vill att Högskolan ska kontakta dig via, det kan vara din student.hh.se-adress eller en privat adress om du hellre vill använda en sådan.

Du kan också vidarebefordra e-post från din hh.se-adress till en annan adress.

Inbyggd e-postapp på Android

På grund av en ändring i Office 365, Outlook kan det visas en en uppmaning att godkänna säkerhetsinställningar i den inbyggda e-postappen på Android. Vill man inte godkänna detta går tyvärr inte e-postappen att använda till Office365. Enligt Microsoft ska man då använda Outlook-appen i stället.

Wifi (eduroam)

När du kopplar upp dig trådlöst på campus rekommenderar vi dig att använda vårt trådlösa nätverk eduroam. Det finns över i stort sett hela campus i Halmstad och Varberg men också på många andra platser, till flygplatser och järnvägsstationer i Sverige samt universitet och högskolor runt om i världen. Laddar du ner appen Eduroam i Google Play eller App Store kan du se var eduroam finns.

Inloggning till wifi (eduroam)

Användarnamn: dittanvändarnamn@hh.se (t ex nistut18@hh.se)

Lösenord: ditt unika lösenord till just eduroam.

  • Har du glömt lösenordet hittar du det i Helpdesk genom att klicka på Hantera lösenord, Lösenord till eduroam och till sist ögonsymbolen.
  • Vill du ändra ditt lösenord gör du det i Helpdesk genom att klicka på Hantera lösenord i menyn, Lösenord till eduroam och sedan Skapa nytt lösenord till eduroam.
  • Tänk på att du måste uppdatera lösenordet på dina olika enheter om du har sparat lösenordet till wifi där innan du kan använda eduroam på enheten igen.
Ung, kvinnlig student står lutad mot en röd tegelvägg och tittar ned i sin mobiltelefon. I bakgrunden står en grupp andra, glada studenter.

Anslut till wifi – dator (PC och Mac)

För att kunna ansluta till wifi via din dator måste du först göra inställningar i datorn.

1. Ladda ned installationsfilen och välj den installationsfil som passar just din plattform.
Ladda ned installationsfil till eduroamlänk till annan webbplats

2. När filen är nedladdad, kör programmet och följ instruktionerna.

Personligt lagringsutrymme

Genom ditt studentkonto får du också ett personligt lagringsutrymme på 200 MB på Högskolans servrar. Det är där du bör spara dina dokument och filer. För att nå ditt personliga lagringsutrymme på en av Högskolans datorer öppnar du File explorer och sedan ser du disken med ditt användarnamn längre ned i listan. Du kan även nå filerna via en webbläsare när du är uppkopplad på wifi eller befinner dig utanför campus.

Studentladok

Studentladok använder du bland annat för att se dina resultat, registrera dig på kurser och anmäla dig till tentor. När du loggar in i Studentladok första gången är det viktigt att du kontrollerar dina kontaktuppgifter så att du inte missar viktig information från Högskolan.

Så loggar du in i Studentladok

Användarnamn: ditt användarnamn för studentkontot, till exempel nistut18.

Lösenord: det lösenord du valde när du skapade ditt studentkonto.

  • Logga in i Studentladok.
    Studentladoklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

  • Klicka på ”Välj lärosäte för inloggning” och välj Halmstad University i listan av lärosäten som kommer upp.
    • Kan du inte välja Högskolan i Halmstad / Halmstad University när du ska logga in? Det kan bero på att du har loggat in i Studentladok på ett annat lärosäte tidigare. Då kan du behöva rensa din historik.
    • Rensa historiken.länk till annan webbplats
    • Välj sedan ”Yes, Clear my Settings” för att ta bort ditt val att alltid logga in med det andra lärosätet. När du sedan ska logga in i Halmstads Studentladok och klickar på ”Välj lärosäte för inloggning” ska du få fram listan med lärosäten och där kunna hitta Halmstad.
  • Klicka sedan på ”Proceed to login”. Där loggar du in med ditt studentkonto. Titta gärna på vår introduktionsvideo om Studentladok nedan.

Lärplattform (Blackboard)

Högskolan använder lärplattformen Blackboard för webbaserad undervisning och undervisningsstöd. Blackboard kan användas både på campuskurser och distanskurser.

Lärplattformen använder du och dina lärare för webbaserad undervisning. Inloggningssidan är gemensam för alla dina kurser i Blackboard. Här hittar du dina kurser och undervisningsmaterial men också ditt personliga schema, kurs- och utbildningsplaner och övningstentor.

Blackboard fungerar på både PC och Mac och med de allra flesta webbläsare som till exempel Firefox, Safari och Internet Explorer. Blackboard finns också som app för Iphone, Android och Windows phone. Ladda ned appen Blackboard Mobile Learn och sök sedan på Högskolan i Halmstad.

Så loggar du in i Blackboard

Blackboardlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Användarnamn: ditt användarnamn för studentkontot, till exempel nistut18.

Lösenord: det lösenord du valde när du skapade ditt studentkonto.

Studentkonto för grupper, projekt och föreningar

Du kan få och dela studentkonton med andra studenter vid till exempel examensarbeten och projektarbeten. Även studentföreningar har möjlighet att få ett gemensamt konto med en gemensam e-postadress.

Om du har ett projekt eller en förening som behöver ett gemensamt konto kan du kontakta IT-support via Helpdesk.
Helpdesk

Dessa konton, med tillhörande e-post, tas bort när behovet har upphört. Kontot kan e-postas i förväg, alternativt kontaktas lärare/projektmedlemmar etc.

Information i hemkatalog och e-post sparas i minst ett år efter att kontot har stängts.

Stänga studentkonto

Ditt personliga studentkonto tas bort när du inte längre är aktiv student. Eftersom du behöver kontot för att kunna anmäla dig till omtentor och för att hämta uppgifter från Studentladok dröjer det något innan kontot stängs.

Kontot tas bort när du inte har varit registrerad student under en hel termin. Du som har anmält studieuppehåll eller är registrerad för utlandsstudier ska ha kvar ditt konto utan att det stängs under tiden du är tillfälligt frånvarande.

Du får information minst 14 dagar innan ditt konto tas bort via e-post till din högskoleadress och till den e-postadress som finns registrerad i Studentladok. Information och filer som finns i din hemkatalog och e-post sparas i minst ett år efter att kontot har stängts.

uppdaterad

2019-03-08

Kontakt

Dela

Har du Frågor?

Kontakta IT-support: helpdesk@hh.se