Sök

Femteklassarnas idéer blev verklighet i Fab Lab

Femteklassare från Vesterhavsskolan i Falkenberg fick se sina idéer bli verklighet under sitt besök i Fab Lab på Högskolan i Halmstad. Med hjälp av labbets olika verktyg är möjligheterna många. En skiss i cad omvandlades till en dipphållare till pommes frites.

En femteklassare har på sig en t-shirt som är tryckt i Fab Lab. T-shirten är tryckt med texten "5B i Fab Lab Högskolan i Halmstad".

”Det är väldigt mycket ramar runt det vi annars gör, men nu kan man tänka helt fritt och nästan göra vad man vill.”

Tuva, elev på Vesterhavsskolan

Under två tillfällen i maj var femteklassare från Vesterhavsskolan i Falkenberg på besök i Fab Lab på Högskolan i Halmstad. Det är ett samarbete som har möjliggjort varsin dag för eleverna, som är uppdelade på två klasser, att utforska teknikens värld i labbet. Inför besöken har Joakim Wahlberg, forskningsingenjör vid Högskolan, tillsammans med eleverna tagit fram idéer på vad respektive klass skulle få skapa. Det har varit en kreativ process där eleverna har fått se hur deras fantasier har omvandlats till innovation i verkligheten.

– Vi har gjort en dipphållare till pommes frites, för vi tyckte att det behövdes. Det började med att vi röstade fram ett förslag i klassen och sedan har vi fått hjälp av Joakim innan vi kom hit i dag för att skapa den, säger Tuva, en av eleverna från Vesterhavsskolan och fortsätter:

– Det är coolt att våra idéer kan bli verklighet, för det är inte jätteofta som man får skapa grejer som man själv tycker är bra. Det är väldigt mycket ramar runt det vi annars gör, men nu kan man tänka helt fritt och nästan göra vad man vill.

Två femteklassare ritar i cad-program.

Elever från Vesterhavsskolan skissar dipphållare i ett cad-program.

Lär sig använda toppmodern utrustning

De två verktygen som eleverna har fått arbeta med är 3D-skrivaren till att skapa produkten och vinyltryck till att trycka motiv på t-shirtar. Dessutom har de fått lära sig att använda cad för att på egen hand kunna skissa på nya idéer. Klassen som var på besök förra veckan går redan runt i sina egentryckta t-shirtar med robotar på. De valde nämligen att göra en maskot i form av en robot i 3D-skrivaren och som varje elev fick lov att modifiera.

– En robot har kjol, en håller i en skylt och en står med armarna upp i luften. De fick alltså experimentera på egen hand i cad-programmet, medan klassen i dag har valt att göra en produktutveckling i form av en dipphållare till pommes frites och ett tillhörande tryck, säger Brita Stenström, lärare på Vesterhavsskolan.

En femteklassare håller i en 3D-printad robot.

Eleverna fick sätta sin egen prägel på de 3D-printade robotarna.

Ett barn skär ut konturen på pommes frites inför tryck.

De fick också friheten att välja och skapa egna motiv till sina t-shirtar.

Lätt och tillgängligt att skapa

Fördelen med att eleverna får komma till Fab Lab och för en dag testa att vara ingenjör, är att de blir introducerade till teknikens värld, mer än vad de blir i sin egen skola. Det är lätt att tekniken blir ett ämne som oftast är kopplat till de naturorienterande ämnena, NO.

– I skolan kan vi endast testa i mindre format. Vi har ingen 3D-skrivare eller möjlighet att göra vinyltryck, så det här blir ett stort steg framåt, säger Brita Stenström.

En datorskärm som är placerad bredvid en vinyltryck med motiv på en vit t-shirt.

Vinyltrycken i Fab Lab användes flitigt av eleverna.

Nu kan eleverna ta med sin alldeles egen dipphållare att sätta fast på sina pommes frites när de exempelvis åker bil och beställer via en drive-in. De har fått gå igenom processen produktutveckling ­– från idéstadiet till sketchstadiet. I dag är de i konceptstadiet, där de får se och känna på produkten.

– Det jag tycker är viktigt i den här processen är att eleverna fick se hur lätt det faktiskt är, säger Joakim Wahlberg.

Text och bild: Hanna Liljegren

Publicerad

kontakt

  • Ingen giltig användare vald.

Dela

Kontakt