Sök Stäng

Social rättvisa i förskolan – mission possible?

Hur ser våra förskolebarns levnadsvillkor ut i dag? Det var frågan som stod i fokus när studenterna på förskollärarutbildningen i förra veckan hade ett panelsamtal i Digitalt laborativt centrum (DLC) under rubriken Social rättvisa i förskolan – mission possible? Debatten sändes live på Facebook.

”De ämnen som vi valde att ta upp kan vara problematiska, men de handlar om sådant som vi vill förbättra när vi är färdigutbildade förskollärare.”

Cathrin Hjalmarsson, förskollärarstudent

Förskollärarstudenterna har nyligen undersökt förskolebarns levnadsvillkor i Halmstad med omnejd, och samtalet under livesändningen handlade om hur de som blivande förskollärare kan göra skillnad i förskolan.

Två kvinnor mot svart bakgrund tittar in i kameran. Foto.

Studenterna Fiona Gervella och Cathrin Hjalmarsson var programledare under sändningen.

Ett 60-tal deltagare satt bänkade i Digitalt laborativt centrum (DLC) under tisdagen när det var dags för livesändningen av samtalet "Mission possible". Huvudaktörer var studenter som går andra terminen på Förskollärarprogrammet på Högskolan i Halmstad, och livesändningen var en del av examinationen i kursen ”Förskolan och samhällsuppdraget för förskolelärare”. Det är femte gången det här upplägget används för kursen.

En man och en kvinna mot svart bakgrund tittar in i kameran. Foto.

Fredrik Panzio (Akademin för hälsa och välfärd, HOV) och Lotta Fritzdorf (Akademin för lärare, humaniora och samhälle) ordnade panelsamtalet Mission possible i Digitalt laborativt centrum (DLC).

– Studenterna har tidigare jobbat med radioreportage, och det här är en fördjupning där vi hittar nya sätt att nå verksamma förskollärare genom att livesända ett fördjupande samtal. Det här är ett sätt att avdramatisera digital teknik och att lära sig kommunicera med människor på olika kanaler, säger Lotta Fritzdorf, universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan i Halmstad.

Viktiga frågor hämtade ur samhällsdebatt

De medverkande studenterna fick möjlighet att ställa frågor till sakkunniga och lärare inom området, som var inbjudna till debatten. Tidigare under kursen arbetade studenterna i mindre grupper, och utgick från olika teman samt olika teoretiska och praktiska moment som en förberedelse inför examinationen. Studenterna Cathrin Hjalmarsson och Fiona Gervalla var programledare under livesändningen, och båda tyckte att det var ett spännande och lärorikt uppdrag.

– Vi lärde oss mer och många fler människor kunde få veta hur det ligger till med social orättvisa i förskolan, säger Fiona Gervalla.

Cathrin Hjalmarsson fortsätter:

– Det är väldigt intressant att vi fick ta upp de teman som vi har arbetat med i en livesändning, där vi kunde ställa våra frågor direkt till de gäster som kom hit. De ämnen som vi valde att ta upp kan vara problematiska, men de handlar om sådant som vi vill förbättra när vi är färdigutbildade förskollärare, säger hon.

Unikt koncept

Fredrik Panzio, medieutvecklare vid Högskolan i Halmstad, menar att konceptet och upplägget är unikt för en förskollärarutbildning. Studenterna har ingen tidigare erfarenhet av att arbeta narrativt med radioreportage, och med korta marginaler lärde de sig att använda medieutrustning inför livesändningen.

– Utgångspunkten är att studenterna gör en liten vetenskaplig studie som de också ger representation genom produktion av ett dokumentärt radioreportage, som de gör med sina egna mobiltelefoner, open source-program och andra tillämpliga webbresurser. Och som ’grande finale’ iscensätter de livesändningen på Facebook – med allt från utformning innehåll och körschema till bemanning av roller. Det här, törs jag lova, görs ingen annanstans, avslutar Fredrik Panzio.

Text och bild: Michelle Langeblad

Läs mer

Publicerad

kontakt

Dela